Wednesday, 26 June 2013

Testimoni Berjaya Hamil dengan Vitamin Shaklee

Alhamdulillah...bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang....sebelum ini saya pernah tulis pasal tips untuk merangsang kehamilan dan vitamin2 yang meningkatkan kesuburan untuk suami isteri. Jadi hari ini saya nk kongsikan pula pengalaman-pengalaman pengguna vitamin shaklee untuk hamil.
Sesungguhnya, vitamin dan petua-petua yg kita amalkan hanyalah usaha kita sebagai hamba ALLAH..hanya ALLAH taala yang menentukan segala-galanya..yang penting kita jangan sesekali berputus asa.

Testimoni 1

Testimoni 2

Testimoni 3


 Testimoni 4

Testimoni 5


Testimoni 6

Testimoni 7

Saya rasa cukupla testimoni untuk hari ini..nanti lagi baanyak testimoni saya akan  kongsikan...apa2pun..yakinlah dgn ALLAH taala...pertolongan ALLAH sentiasa TEPAT pada waktunya...

Tips untuk merangsang kehamilan klik SINI

Lagi tentang testimoni berjaya hamil klik SINI

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim 
Fanpage:Haryati to U shoppe 
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

Tuesday, 25 June 2013

Tips Merangsang Kehamilan dan Meningkatkan Kesuburan dengan Vitamin Shaklee

Cahaya mata adalah anugerah yang tak ternilai harganya.Kehamilan dan melahirkan zuriat adalah saat-saat paling berharga buat seorang wanita. Ia menandakan pusingan kehidupan sebagai seorang wanita telah pun lengkap.

Namun, bukan semua wanita mudah untuk mengandung dan melahirkan anak. Ada segelintir daripada kita yang memerlukan bantuan bagi merangsang kehamilan dan meningkatkan kesuburan untuk mempercepat proses kehamilan. Namun, ALLAH taala lebih mengetahui segala-galanya. Kita sebagai manusia kenalah redha dan dalam masa yang sama kita kena berusaha!

Mungkin TIPS berikut dapat membantu anda dan tidak salah untuk kita mencuba di samping DOA & TAWAKKAL kita kepada ALLAH taala.

1. Anda boleh mula mengambil Asid Folik. Pengambilan 0.4mg Asid Folik ini dapat mengurangkan 50 hingga 70 peratus risiko kemungkinan melahirkan bayi yang mengalami kecacatan tiub neural. Pengambilan Asid Folik haruslah sekurang-kurangnya 2 atau 3 bulan sebelum mengandung.
2. Jadikanlah sesi melakukan hubungan intim sebagai saat yang paling ditunggu-tunggu dan menyeronokkan. Untuk menjadikannya lebih menarik, gunakanlah bilik lain selain dari bilik tidur untuk mengubah suasana yang sesuai.

3. Hindarkan dari terus bangun dan menuju ke bilik air selepas melakukan hubungan seks. Berbaringlah sekurang-kurangnya lima minit. Tujuannya ialah untuk meningkatkan jumlah sperma yang berjaya berenang ke ovum.
4. Sematkan dalam ingatan! Menghasilkan zuriat adalah ibarat bermain dengan nombor. Walaupun semuanya kelihatan ‘sempurna’ di mata anda, hakikatnya hanya peluang adalah 25 ke 30 peratus untuk hamil bagi setiap kitaran kesuburan.
5. Adakah anda peminat tegar minuman berkafein? Bolehlah hentikannnya sekarang. Bertukarlah kepada minuman tanpa kafein. Pengambilan lebih daripada 3 cawan minuman berkafein dalam sehari boleh menghalang perkembangan bayi dan menyumbang kepada masalah kesuburan.
6. Sekiranya anda atau pasangan anda, bekerja di tempat yang mendedahkan anda atau pasangan kepada bahan-bahan yang berbahaya, anda perlu bertekad untuk mencari peluang kerja di tempat lain. Ada sesetengah bahan boleh memberi kesan negatif kepada kualiti sperma, ovum mahupun perkembangan embrio.
7. Berjumpa doktor untuk mengetahui rekod perubatan anda dan berbincanglah dengan terbuka berkenaan perancangan untuk hamil.
8. Pastikan kawasan di sekitar faraj adalah ‘mesra sperma’. Elakkan penggunaan penyembur faraj atau tuala wanita yang berbau wangi kerana ini menyebabkan ketidakseimbangan pH di sekitar vagina. Juga elakkan bahan pencuci buatan atau minyak sayuran kerana ianya boleh membunuh sperma anda!
9. Pujuklah suami anda untuk mandi air sejuk lebih kurang 30 minit sebelum melakukan hubungan intim. Ini kerana mengikut kajian, air sejuk akan melancarkan pengaliran darah dan meningkatkan kadar pergerakan sperma.
10. Sebaik sahaja anda selesai mengadakan hubungan kelamin, letakkanlah bantal di bawah punggung dan tunggu selama 30 minit. Mengapa biarkan graviti menghalang? Berikan sedikit ransangan kepada ‘mereka’ untuk berenang.

Setelah kita berusaha dengan segala tips dan petua, berdoalah dengan ALLAH yang MAHA BERKUASA...Antara doa-doa yang boleh diamalkan untuk mendaptkan zuriat ialah:-

1. Doa Nabi Zakaria alaihi as Salam :

Monday, 24 June 2013

Testimoni Vivix Shaklee

Memandangkan anda dah tahu apa itu vivix, apa isi kandungannya, apa manfaatnya..so kali ini saya nak share beberapa testimoni pengguna vivix shaklee..

Testimoni 1

-3 tahun menghidap heart attack, after consume Omega & Vivix selama 3 bulan, sudah pulih sepenuhnya dari heart attack.

























Testimoni 2

"Wife saya ada darah tinggi yg kronik..sejak consume vivix..alhamdulillah dia dah x rasa pening lagi sekrang..kalau naik tangga pun dh x mengah mcm dulu "


Testimoni 3


Testimoni 4


Testimoni 5


Testimoni 6


Testimoni 7

Testimoni 8


Jatuh cinta dengan Vivix Shaklee.Klik SINI

Alhamdulillah....sesungguhnya kita hanya mampu berusaha...sekurang2nya kita bukan hanya menyerah kan..belum cuba belum tahu. Saya sendiri pun dh beli untuk abah d kampung..alhamdulillah feedback yang abah bagi amat memuaskan setakat ni...abah saya baru habis satu botol..insyaallah akan usaha untuk bagi abah teruskan makan vivix.

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

Sunday, 23 June 2013

Soal Jawab Mengenai Vivix Shaklee

Alhamdulillah...setelah beberapa hari tidak update blog..hari ni diberi peluang dan masa untuk saya update blog lagi. Hari ini saya nk share tentang sedikit sebanyak mengenai Vivix Shaklee..saya percaya sekarang dah ramai orang tahu tentang kehebatan Vivix Shaklee ini..terutama kepada mereka-mereka yang mempunyai masalah kanser, diabetes, darah tinggi, jantung, sakit sendi, gout, awet muda, dan macam-macam lagi. Ini kerana, kebanyakan pengguna vivix semua memberi feedback positif..cuma ada sesetengah pengguna yang pada permulaan pengambilan vivix ini mendapat healing creasis (krisis pemulihan)..apa itu healing creasis? Nanti saya akan buat entry khas di lain post ya:-)..jika berlaku healing creasis..jangan risau teruskan mengambil vivix atau suplemen yang lain & baaanyakkn minum air suam..insyaallah healing creasis akan hilang dengan sendiri. Kepada anda yang masih tidak tahu macam mana rupa bentuk vivix, boleh refer picture di bawah...comey, seksi, menarik, exclusive dan mengancam kan bentuk botolnya? Tu baru botol tau, belum lg kesan kepada badan..hehehe.

1. Apa itu Vivix?
Vivix adalah salah satu revolusi terbaru oleh Shaklee. Merupakan campuran polyphenol ekslusif yang dihasilkan daripada bahan-bahan yang terbukti dalam penyelidikan makmal dapat memberi kesan positif kepada empat mekanisme utama dalam penuaan selular iaitu:-

1- Melindungi dan membaiki DNA
2- Memberi kesan kepada pengawalan genetik untuk melambatkan penuaan sel
3- Meningkatkan pembentukan mitochondria
4- Melambatkan pembentukan protein AGE (Advance Glycation End products)

2. Apa pulak polifenol tu?
Polifenol adalah kumpulan fitokimia. Terdiri daripada sebatian semula jadi yang sangat tinggi khasiat antioksidannya dan juga merupakan sel anti-penuaan semulajadi

3. Apakah pula kombinasi bahan untuk menghasilkan Vivix?
Vivix dihasilkan melalui campuran botanik Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu. Seperti yang dinyatakan di atas, kombinasi botanik ini sangat tinggi kandungan polifenolnya. Bahan-bahan ini telah diuji secara klinikal dan ianya ekslusif untuk Shaklee sahaja.

4. Siapakah yang boleh mendapat manfaat daripada vivix ?
Lelaki atau wanita dewasa yang mahukan kesihatan optimum di samping ingin awet muda. Vivix tidak digalakkan untuk wanita hamil, sedang menyusu bayi, atau sesiapa sahaja berumur kurang 18 tahun.

5. Apa itu Resveratrol?
Merupakan satu sebatian semulajadi yang terdapat dalam beberapa tumbuh-tumbuhan, buah-buahan benih-benih, anggur, dan produk-produk anggur seperti wain merah. Resveratrol mempunyai polifenolik dan aktiviti-aktiviti antikoksidan yang berpotensi meningkatkan kesihatan tubuh manusia. Ianya terbukti dalam banyak kajian makmal dari seluruh dunia.

6. Berapa banyak resveratrol di dalam vivix?
Shaklee Vivix menyediakan 100mg of resveratrol dan 1300 mg ekstrak polifenol dalam setiap hidangan (sudu teh) Kombinasi polyphenol daripada satu-satunya anggur dari sumber semulajadi ( Muscadine anggur) yang mempunyai 19 kromosom tambahan. Kajian makmal telah mendapati bahawa gabungan unik ini mampu memberi kesan positif kepada keempat-empat mekanisme utama penuaan selular dan ianya adalah 10 kali lebih berkesan daripada hanya resvaratrol.

7. adakah bahan-bahan dalam Vivix adalah semulajadi?
Ya. Vivix adalah 100 % semulajadi. Tiada bahan kimia dan tiada bahan-bahan termasuk warna atau perasa.

8. Mengapa Warna Vivix Shaklee berbeza dari botol-ke botol?
Kerana setiap kelompok anggur digunakan membuat gabungan Rejuvenol berbeza, warna tonik akan berbeza-beza. Shaklee boleh menggunakan proses tiriuan untuk membuat setiap kumpulan warna yang sama tetapi memilih untuk menggunakan hanya bahan-bahan semulajadi.

9.Adakah Vivix mengandungi Emodin?
Vivix tidak mengandungi emodin. Walaupun emodin didapati banyak di dalam produk resveratrol, proses pengekstrakan unik yang dibangunkan oleh pasukan sains Shaklee telah menghapuskan semua emodin. Jadi anda tidak perlu bimbang tentang keselamatan anda.

10. Adakah Vivix satu produk antioksidan?
Vivix mempunyai bahan-bahan polyphenol yang telah ditunukkan dalam kajian makmal memberi kesan positif kepada keempat-empat mekanisme utama daripada penuaan selular. Vivivx mengandungi lebih 5000 orac dalam setiap satu.

11. Bilakah saya perlu mengambil Vivix?
Ambil Vivix setiap hari, sebaik-baiknya selepas makan sama ada selepas sarapan pagi, atau makan tengah ahri atau sebelum masuk tido. Goncang dengan baik sebelum mengambil hidangan yang disyorkan satu sudu teh setiap hari.

12. Bolehkah saya meggunakan Vivix dengan suplemen Shaklee yang lain?
Vivix boleh diambil dengan semua suplemen Shaklee. Sebaiknya Vivix perlu diambil dengan Nutriferon dan Cinch Shakes sebagai pelengkap setiap hari  yang sanagt baik untuk pilihan gaya hidup yang lebih sihat dan awet muda.

13. Adakah Vivix mengandungi Alkohol?
Vivix tidak mengandungi alkohol dan disahkan HALAL.

14. Kenapa saya perlu menyejukkan Vivix selepas dibuka?
Kerana Vivix adalah benar-benar asli, penyejukan selepas pembukaan  membantu untuk mengekalkan kesegeran yang optimum, warna liquid, dan aktiviti polyphenol maksimum dalam produk tersebut. Simpan botol di dalam peti sejuk. Boleh jua disimpan di dalam peti sejuk walaupun belum dibuka.

Walaubagaimanapun, jika anda tidak menyejukkan Vivix, potensinya tidak terjejas melainkan jika anda membiarkanyya di luar untuk jangka masa ayng lama.

15. Bagaimana vivix di pelihara untuk memastikan keselamatan dan keberkesanan maksimum?
Shaklee telah melabur jutaan ringgit untuk membangunkan kemudahan penyejukan khas untuk memastikan keselamatan, keaslian dan keberkesanan vivix.

16. Bolehkah saya mengitar semula pembungkusan Vivix?
Boleh. Botol dan kotak vivx boleh dikitar semula.

17. Adakah Shaklee mempunyai Lembaga Penasihat Saintifik?
Ya. Ia diketuai oleh beberapa saintis terkenal di dunia.

18. Adakah Shaklee mempunyai penyelidikan dan kemudahan ianya sendiri?
Ya iaitu The Forrest C. Shaklee Pusat Penyelidikan.

19. Adakah Shaklee pernah mempunyai penarikan balik Produk?
Tidak. Shaklee tidak pernah mempunyai penarikan balik produk dalam sejarah 53 tahun perniagaannya.

20. Dimanakah saya boleh dapatkan VIVIX Shaklee?
Dari saya Haryati Mat Yasim (Shaklee Independent Distributor) ID:909121 tel:0132221663 email:haryati.yasim@gmail.com FB:Haryati Mat Yasim Page:Haryati to U shoppe


Lagi tentang Vivix Shaklee, Klik SINI

Klik sini untuk Testimoni Vivix.


Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim 
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

Wednesday, 19 June 2013

Tip Menggalakkan Anak Makan

Setiap ibu bapa mesti nak anak-anak membesar dengan sihat dan sempurna. Kalau boleh semua nk bg yg terbaik untuk anak2, contoh nak anak dapat no 1 dalam pelajaran, nak anak jadi org yang beriman, nak anak dengar cakap kita sebagai ibu bapa dan juga nak anak kita sentiasa sihat dan juga kalau boleh nak bg anak kita makan semua yang baik untuk badan anak2. Kali ini saya nk tulis tentang tip untuk menggalakkan anak makan yang di ambil dari laman web PA & MA.

Setelah semakin besar iaitu sekitar 2 tahun, anak anda lazimnya semakin kurang menyusu. Inilah masa yang sesuai untuk anda memberinya makanan seimbang mengikut piramid makanan.
Memang ada banyak cara untuk menggalakkan anak makan. Lebih-lebih lagi ketika berusia antara 2 hingga 6 tahun. Waktu ini mereka sangat aktif dan lebih pentingkan bermain daripada makan. Berhadapan dengan anak seperti ini, anda mestilah banyak bersabar dan tidak mudah berputus asa. Ketahuilah bahawa makanan yang anda berikan kepada anak sangat penting kerana berperanan membekalkan nutrien untuk perkembangan dan tumbesaran mereka, membekalkan tenaga untuk aktiviti fizikal dan mental, membantu mengekalkan ketahanan badan terhadap sebarang jangkitan penyakit dan menyediakan bekalan nutrien yang cukup untuk keperluan pertumbuhan pada peringkat remaja. Oleh itu, anda mestilah tahu apa yang anda beri pada anak dan khasiat yang terkandung di dalamnya. Barulah mereka dapat khasiat yang diperlukan.

Setiap kali anak makan, anda mestilah pastikan gabungan makanannya seimbang seperti yang disarankan oleh Piramid Pemakanan Malaysia. Piramid Pemakanan Malaysia mempunyai 4 aras yang terdiri daripada aras bijirin dan ubi, buah-buahan dan sayur-sayuran, ikan, ayam, daging, kekacang, susu dan hasil tenusu serta lemak, minyak dan gula.

15 Cara Menggalakkan Anak Makan :

1. Sentiasa ada bersama anak ketika dia makan.
2. Jangan memaksa anak makan cepat. Biar dia menikmati makanannya.
3. Pujilah anak jika dia makan dengan elok dan dapat menghabiskan makanannya.
4. Semasa anak makan, beritahu dia apa yang sedang dimakannya itu dan khasiat yang kerkandung dalam makanan tersebut.
5. Seelok-eloknya, biar anak makan sendiri dan jangan suap mereka.
6. Ingat, jangan mendesak anak untuk makan banyak kerana saiz perutnya tidak sama dengan saiz perut orang dewasa.
7. Jangan galakkan anak makan hanya makanan yang digemarinya. Sebaliknya pelbagaikan makanan untuk mereka supaya seimbang.
8. Pastikan anda memberi anak makan ketika dia lapar.
9. Jangan memaksa anak makan. Hal ini hanya akan memberikan tekanan kepada mereka dan menyebabkan mereka kurang selera.
10. Jadikan waktu makan waktu yang menyeronokkan.
11. Elakkan anak minum banyak air semasa makan bagi mengelakkan dia cepat kenyang.
12. Untuk merangsang anak makan, hiaslah makanannya.
13. Tetapkan jadual makan anak agar dia jadi lebih berdisiplin.
14.Jangan beri anak makanan berat di antara waktu makan utamanya.
15.Elakkan memberi anak makan ketika dia mengantuk kerana dia mungkin akan tercekik atau tidak berselera.


Selain dari itu, ibu bapa juga boleh cuba memberikan anak dengan makanan tambahan segera yang terbaik dari shaklee iaitu Mealshakes ShakleeMealshake terdiri dari multivitamin, multimineral serta protein soya yang membekalkan keperluan nutrisi harian khasnya buat kanak-kanak. Membantu meningkatkan selera makan, menguatkan imuniti tubuh, menyelesaikan masalah sembelit dan pelbagai lagi berkaitan dengan kesihatan optimum. Yang pastinya, ia dibuat dari BAHAN SEMULAJADI, TIADA BAHAN PERANGSANG dan TIADA KESAN SAMPINGAN..

Bantulah anak-anak kita dengan memberikannya nutrisi yang baik dan mencukupi untuk perkembangan optimum. Lebih-lebih lagi jika anak terbiasa dengan makanan ringan, mereka pasti kehilangan banyak peluang untuk mendapatkan makanan berkhasiat untuk tubuh mereka.

Lagi info tentang MEALSHAKES


Mealshakes Shaklee
Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim 
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

Tuesday, 18 June 2013

Kepentingan Vitamin B Complex

Untuk mendapatkan kesihatan yang excellent kita memerlukan vitamin dan mineral yang mencukupi. Antara vitamin yang diperlukan oleh badan kita ialah vitamin B.
Adakah anda mendapat vitamin B yang mencukupi? Tekanan harian, tabiat pemakanan yang tidak sihat dan sesetengah bahan ubatan boleh meningkatkan risiko kekurangan bekalan vitamin B anda. Justeru itu, vitamin B merupakan keperluan asas dalam diet sihat kita.
Vitamin B menjaga sistem penghadaman, menyerap nutrient dan menjaga sistem saraf. Vitamin B perlu diambil dalam kuantiti yang disarankan dan selengkapnya (9 jenis vitamin B) untuk mendapatkan faedah yang optimum.

Di antara kesan kekurangan vitamin B ialah:-
  • keletihan
  • kebas
  • kerengsaan usus
  • gemuruh
  • kemurungan
  • paranoia
  • lemah dan lesu
  • stress

Vitamin B Complex Shaklee adalah merupakan gabungan dari beberapa vitamin yang larut air. Komponen B Complex terdiri daripada:

1. B1 (thiamin)
2. B2 (riboflovin)
3. B3 (niacin)
4. B5
5. B6 (pyridoxine)
6. B12 (cobalamine)
7. Acid folic
8. Asid panthothenic
9. Biotin

KELEBIHAN VITAMIN B KOMPLEKS SHAKLEE

1. Menghasilkan tenaga dan berperanan dalam membantu kemampuan berfikir.
2. Mengelakkan penyakit beri-beri.
3. Merangsang pertumbuhan pada kanak-kanak.
4. Diperlukan untuk kesihatan mata, kulit, kuku dan rambut.
5. Penting untuk sirkulasi dan fungsi normal sistem saraf.
6. Mencegah stress.
7. Menguatkan antibodi tubuh.
8. Amat penting untuk aktiviti sel genetik.
9. Diperlukan dalam pembentukan protein asid amino.
10. Diperlukan untuk memproses dan perbaikan sel-sel darah merah.
11. Mencegah anemia.
.
KELEBIHAN VITAMIN B KOMPLEKS UNTUK KANAK-KANAK

1. Merangsang pertumbuhan.
2. Meningkatkan kemampuan berfikir.
3. Memberikan tambahan tenaga.

KELEBIHAN VITAMIN B KOMPLEKS UNTUK ORANG DEWASA

1. Menambah tenaga.
2. Mengurangkan stress.
3. Melambatkan proses uban di rambut.
4. Membantu meningkatkan konsentrasi.

KELEBIHAN VITAMIN B KOMPLEKS UNTUK IBU MENGANDUNG

1. Ia membantu mengatur pembentukan sel saraf embrio dan janin yg amat penting untuk pembesaran.
2. B Compleks Shaklee adalah unik kerana ia telah lengkap dengan asid folik dan juga 8 kumpulan B. Asid folik sangat penting untuk pembinaan tulang dan bagi mengelakkan kecacatan pada janin, mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya 'spina bifida'.
3. Ibu memerlukan sekurang-kurangnya 400 mg keperluan asid folik sehari. 
4. Penting bagi menjamin keperluan asid folik ini mencukupi 3 bulan sebelum ibu merancang untuk mengandung hinggalah tempoh awal mengandung. Ini kerana masalah gangguan pertumbuhan saraf dan neuro ini boleh berlaku seawal minggu pertama mengandung ketika janin baru terbentuk.

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

Monday, 17 June 2013

Atasi Masalah Senggugut Anda dengan vitamin Shaklee

Senggugut?PMS? Anda sering menghadapinya setiap kali datang bulan? Saya percaya ramai yang menghadapi masalah senggugut ini...dan seringkali orang mengatakan masalah ini akan hilang dengan sendirinya apabila anda berkahwin atau mempunyai anak. Namun persoalannya jika anda baru berumur 17 tahun dah alami masalah senggugut berapa tahun lagi untuk tunggu kawin?atau bila dah kawin senggugut masih lagi belum hilang...adakah anda sanggup untuk menanggungnya? Memang betul setiap kesakitan yang kita alami adalah ujian dr ALLAH taala..namun ALLAH taala tidak suka hambanya yang hanya berserah tanpa buat apa2 usaha.

Punca sebenar mengapa sesetengah wanita mengalami masalah senggugut berbanding dengan yang lain tidaklah diketahui dengan jelas sebab musababnya. Namun begitu, ada juga yang mengaitkannya dengan penghasilan hormon prostalgaldin yang berlebihan sehingga menyebabkan pengecutan otot rahim berlaku dengan lebih cepat.

Alhamdulillah..syukur sangat-sangat sebab saya tidak pernah mengalami rasa senggugut yang teruk...semoga ALLAH taala melindungi saya.Aamiin..:-)

Apakah Senggugut?

Sakit ketika datang haid atau senggugut adalah satu masalah yang biasa dialami oleh banyak wanita dan lazimnya dialami oleh gadis yang baru meningkat remaja. Keadaan ini digelar " primary spasmodic dysmenorrhea" dan tidak semestinya menandakan sesuatu penyakit.

RAMAI wanita mengalami senggugut. Senggugut atau dismenorea ialah sakit semasa haid. Sakit ini disebabkan oleh otot dalam rahim yang sedang mengecut kerana adanya prostaglandin, sejenis hormon di dalam lapisan dalam rahim. Semasa haid, lapisan dalaman rahimlah yang akan gugur menjadi darah haid, dan prostaglandin ini dikeluarkan ketika itu.

Antara kesan Senggugugut

Tekanan, mudahmarah, naik angin (mosimage), mudah penat, sakit pada sendi, belakang, tidak berminat dgn seks, sakit pada payudara, kembung perut, sakit kepala, perubahan pada kulit (jerawat dan rambut), sukar tidur, naik berat badan, sembelit, selera makan berubah, sukar beri tumpuan.

Berikut beberapa tips untuk atasi masalah senggugut.

1. Perbanyakkan pengambilan makanan berkalsium tinggi. Kalsium mampu mencegah ketegangan dan menstabilkan cecair dlm tubuh. Susu, tempe dan kacang adalah makanan yang berkalsium tinggi.
2. Amalkan pemgambilan vitamin C dos tinggi / buah-buahan yang bervitamin C seperti buah limau. Untuk dapatkan nilai vitamin C yg secukupnya, kita perlu makan 7 biji buah limau.
3. Amalkan pengambilan makanan tambahan yg mengandungi vitamin B6 dan vitamin E untuk mencegah ketegangan pada perut.
4. Kurangkan pengambilan garam kerana ia dapat mengurangkan pengumpulan air berlebihan dalam tubuh.
5. Kurangkan makanan yg bertepung, kafein dan bercoklat.
6. Makanlah makanan yg berserat tinggi.
7. Bagi individu yang berhadapan dgn masalah anemia (kurang darah), sebaiknya mengamalkan pengambilan makanan tambahan atau makanan yg tinggi khasiat zat besinya.

Oleh sebab itu, Shaklee juga mempunyai beberapa vitamin yang sesuai atau dapat membantu anda untuk megatasi masalah senggugut ini.


1.B - COMPLEX
  • Pengambilan B-Complex dapat melegakan stress/ ketegangan ketika haid, mengurangkan rasa sakit dan mengawal emosi.
  • Vitamin B Penting untuk Kesihatan yang baik.
  • Adakah anda mendapat vitamin B yang mencukupi? Tekanan harian, tabiat pemakanan yang tidak sihat dan sesetengah bahan ubatan boleh meningkatkan risiko kekurangan bekalan vitamin B anda. Justeru itu, vitamin B merupakan keperluan asas dalam diet sihat kita.
2.OsteMatrix Shaklee 
  • Melegakan kekejangan, sakit belakang dan gementar
  • Kalsium yang Diperkaya dgn Vitamin D - yang mana ia merangsang penyerapan kalsium dengan lebih efisyen.
  • Magnesium - Membantu mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang
  • Boron - membantu dalam metabolisme tulang
  • Zink,mangan, dan tembaga - bg mengaktifkan enzim yg membantu dalam pembinaan kepadatan tulang.
3. GLA Complex
  • Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan. Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid.
Tips makan vitamin secara berkesan, klik SINI

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

Thursday, 13 June 2013

Kelebihan Menjadi Ahli Shaklee

Assalamualaikum....kali ini yati nk berkongsi tentang manfaat, kelebihan, kepentingan dan cara-cara untuk menjadi ahli Shaklee. Pengalaman yati sendiri, pada awalnya menggunakan shaklee apabila disahkan hamil untuk anak ke-2, setelah hampir setahun yati makan vitamin shaklee ni terfikir kenapa tak jadi ahli je sedangkan yati memang makan kan. Oleh sebab itu yati pun decide la jadi ahli shaklee di samping mmg niat nak cari pendapatan tambahan.hehhe.Soalan yati, kenapakah kita buat kad ahli untuk Tesco, Giant, JJ, kad Petronas, Shell dll? Sebab utama kita memang berbelanja di tempat tersebut dan kita nk dapatkan kelebihan yang di tawarkan setiap company kan?...so macam itu jugalah konsep dgn Shaklee.Tapi, apa yg BEZAnya Shaklee dgn mereka? Sudah tentu baaanyaak bezanya. Perbezaan yg utama ialah sudah tentulah Shaklee kita makan untk kesihatan yang terbaik kepada kita..dan setiap perbelanjaan yg kita keluarkan apabila cukup point kita akan dapat BONUS CASH yg akan di berikan Shaklee. Menarik bukan? Jom kita tengok beberapa persoalan yg bermain-main dalam fikiran anda yang berminat untuk menjadi ahli..

FAQ tentang menjadi ahli Shaklee:-

Bagaimana nak mendaftar sebagai ahli atau pengedar Shaklee?

Anda boleh mendaftar dengan menbuat pembayaran untuk registration fee sebanyak rm75 (seumur hidup), ataupun membuat pembelian melebihi 200 points (dalam lingkungan RM670 Semenanjung & RM850 Sabah/Sarawak) untuk mendapat keahlian percuma. Anda hanya perlu menghubungi saya, dan saya akan uruskan urusan pendaftaran atau pergi sendiri ke mana2 branch Shaklee dan mendaftar menggunakan ID saya 909121 sebagai sponsor/upline.

Yuran keahlian Shaklee

Pendaftaran ialah RM65 (sekiranya anda pergi sendiri ke branch untuk ambil member kit) dan tambahan RM10 untuk pos member kit sekiranya anda mahu kit tersebut dipos kepada anda, atau dihantar melalui saya. Maksimem registration ialah RM75 (jika anda tidak pergi ambil sendiri kit di branch).

Maintain point dan keahlian

Sekiranya cuma nak makan sendiri, tak perlu maintain points, melainkan anda mahu memulakan perniagaan dengan Shaklee, anda perlu dapatkan points tertentu dan maintain points tertentu. Tapi kalau cuma makan sendiri, share dengan saudara-mara, tak perlu risau nak maintain2 atau minimum purchase.

Wajib membuat pembelian setiap bulan untuk maintain keahlian?

Tak perlu.

Apa yang diperlukan sekiranya saya nak daftar sendiri di branch?

Anda perlukan sponsor iaitu ahli berdaftar dengan Shaklee. Sila gunakan ID saya 909121 sekiranya anda berhasrat untuk bersama2 dengan saya (satu hari nanti ke) dalam bisnes Shaklee.

Apa nak buat jika saya dah daftar dengan orang lain tapi nak join saya?

Anda boleh tukar upline dengan register semula. Anda perlu membuat pembayaran untuk menjadi ahli seperti mula2 mendaftar (step paling atas tadi). Anda boleh menggunakan ID saya sebagai sponsor anda, 909121.

Apa kelebihan jadi ahli Shaklee dengan Haryati Mat Yasim?

1.Anda dapat membuat pembelian dengah harga ahli. 
2.Setiap pembelian produk akan mendapat points (UV) yang akan ditukarkan kepada nilai wang (RM) mengikut terma dan syarat Shaklee.
3.Anda akan di masukkan ke dalam GROUP RAHSIA, di mana hanya ahli sahaja yang dibenarkan masuk ke group ini.Gengs yang sangat-sangat sporting..dapat menambahkan lagi kenalan.
4.Dalam group in, anda akan di ajar dan di dedahkan cara MARKETING ONLINE, INFO PRODUK, CARA ORDER PRODUK,CARA MENEGNDALIKAN BLOG & PAGE.

Untuk lebih details tentang kelebihan menjadi ahli Shaklee, anda boleh hubungi yati atau email atau sms atau PM yati.

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

Email:haryati.yasim@gmail.com 
sms / whatsapp :0132221663 
ID No :909121

Wednesday, 12 June 2013

Suplemen Ketika Berpuasa

Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah...sekarang kita sudah berada dalam bulan Syaaban...tak sampai satu bulan je lagi kita akan menyambut bulan Ramadhan, iaitu bulan yang penuh keberkatan. Sekarang mesti semua orang sedang bertungkus lumus untuk menggantikan puasa yg ditinggal pada tahun lepas kan?sama la ngan saya..kena ganti puasa sebulan sebab tahun lepas saya dalam tempoh berpantang anak kedua(Uwais Dzulkarnain).
Saya percaya bulan puasa nanti mesti kita perlukan kesihatan yang terbaik untuk menjalankan kerja2 seharian, dan yang paling penting untuk menambahkan amal ibadat kita.

Jadi sempena bulan ramadhan yang akan bakal tiba nanti, enty kali ini saya nak berkongsi tentang supplement yang sesuai di ambil pada bulan puasa nanti supaya kita dapat menjalani ibadah puasa dengan sempurna tanpa ada masalah kesihatan yang menghalang kita untuk beribadat dan berpuasa.

Selain daripada vitamin asas iaitu Vitalea(multivitamin), B Complex, Vit C anda boleh cuba set Mighty Gem's  yang sesuai untuk satu keluarga.

Kenapa Set Ramadhan ini sesuai untuk semua keluarga?

1.Shaklee Performance (Kurang Rasa Haus)
✔✔ (MENGURANGKAN RASA HAUS & MENGEKALKAN HIDRASI BADAN)

- Shaklee Performance® terbukti secara klinikal untuk menyokong tahap hidrasi berbanding air. Campuran Elektrolit OPTI-LTYE™ proprietari dengan campuran unik karbohidrat dapat memberikan tenaga segera dan berkekalan bagi menyokong hidrasi optimum.

♥ Ia adalah minuman ahli sukan yang mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk membantu mencegah dehydration, seperti fungsi minuman isotonik.
♥ Ia membekalkan 3 jenis karbohidrat bagi tenaga dan stamina.
♥ Ia bukan milk booster, atau minuman penambah susu, sebaliknya membantu tubuh kita menjaga kestabilan bendalir agar tidak kekeringan dan  menjaga sistem tubuh badan kita dalam sehari berpuasa dan menyusu/mengepam.
♥ Ia mengandungi formula karbohidrat unik Shaklee iaitu optilyte yang membekalkan tenaga serta merta. Optilyte ialah rangkaian karbohidrat yang memberikan kita tenaga berterusan tanpa menganggu kestabilan gula dalam darah.
♥ Ia bukan saja untuk ibu menyusu/mengandung semasa berpuasa, tapi sesuai untuk semua, terutama yang kerja di tengah panas. 

2.ESP (Kurang rasa Lapar)
✔✔ (MENGEKALKAN RASA KENYANG YANG LEBIH LAMA)

- Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya terbaik. ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh anda perlukan . Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.

♥Membekalkan tenaga berterusan yang bertahan selama beberapa jam selepas diminum kerana ia mengandungi 5 jenis Vitamin B yang diperlukan tubuh, serta Kalsium separuh daripada jumlah keperluan seharian kita.
♥Mengatasi masalah GASTRIK
♥MILK BOOSTER! Mengurangkan masalah susu merundum
♥Kulit lebih anjal, tegang dan berseri
♥Protein adalah amat penting dalam pembinaan tubuh badan kita, terutama kepada janin dan bayi yang sedang membesar
♥ Glisemik rendah yang dapat membantu mengekalkan gula dalam darah yang normal
♥ mengekalkan tahap kolestrol normal dan menggalakkan kesihatan jantung dan prostat

3.MelaShakes (Kurang Rasa Letih)
✔✔ (MEMBERI TENAGA & MENGURANGKAN RASA LETIH)

- Meal Shakes Shaklee merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan. Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik.

♥Mengenyangkan dan memberi tenaga
♥Elakkan sembelit
♥ Sumber yang kaya dengan kalsium, fibre dan protein.
♥ Pilihan terbaik rendah lemak dan rendah glisemik
♥ Meal Shakes sesuai untuk kanak-kanak yang aktif dan tak boleh duduk diam. Sesuai juga buat mereka yang tidak sempat mengambil sarapan dan hidangan yang seimbang. Juga membekalkan nutrisi kepada mereka yang sukar untuk menelan supplemen dalam bentuk pil terutama warga tua.
♥ Rasa French Vanilla yang enak (seperti aiskrim vanila), boleh diminum begitu sahaja atau dicampur dengan susu, atau minuman kegemaran.




Ia amat sesuai untuk kanak-kanak, ibu hamil, ibu menyusu, pesakit gastrik, warga emas dan semua golongan.

Usah ragu untuk mencuba suplemen Shaklee kerana ternyata ianya :
✔ Dijamin HALAL
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Diiktiraf Doktor Profesional
✔ Tiada Kesan Sampingan
✔ Terbukti Berkesan

*Sekarang ni pun saya tengah puasa, pagi tadi bangun sahur minum 2 gelas air masak, satu sudu ESP+satu sudu Mealsahakes+susu nespray je.Alhamdulillah setakat waktu sekarang saya tak rasa lapar pun...lepas tulis entry ni nak gi pam susu untuk my hero pula...saya ibu menyusu anak yg sekarang dah 11bulan. Doakan saya dapat menyusu sampai 2 tahun ya..

Apapun suplemen hanya usaha kita sahaja...hanya ALLAH taala yang mengizinkan sesuatu itu berlaku. Doa & Tawakkal kita tidak boleh tinggal, semoga kita semua di permudahkan nanti.

Makan vitamin tetapi tiada kesan?

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe 
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

Monday, 10 June 2013

Herblax Shaklee;Atasi Masalah Perut Buncit

Sebelum ni saya ada share tentang tip untuk elak perut bunci (baca sini). Jadi, hari ini saya nk bercerita salah satu suplemen shaklee yang sedikit sebanyak dapat membantu menyelesaikan masalah perut buncit dalam erti kata lain untuk mendapatkan perut yg kempis :-)...

Apakah Herb-Lax?

Herblax ialah kombinasi sains perubatan tradisi dan teknologi barat yang dapat membantu masalah tidak hadam dan pergerakan usus yang tidak sihat. Diperlukan untuk detox iaitu untuk membersihkan usus dimana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar. Selepas dinding usus kita bersih. baru la badan kita dapat menyerap nutrien pada tahap optimum. Sifat herblax yang menggalakkan tindakan pembersihan yang lembut terbukti kesesuaiannya secara klinikal untuk digunakan oleh tubuh kita untuk jangka masa panjang.

Ia juga membantu usus kita lebih aktif untuk gerakan peristalsis.Peristalsis adalah pergerakan kembang kuncup otot secara beritma untuk menolak makanan sepanjang salur pencernaan. Gerakan peristalsis yang baik membantu proses perkumuhan kita berjalan dengan lebih lancar.

Apakah Kandungan Dalam Herb-Lax?

Ia mengandungi 9 herba semulajadi, iaitu alfalfa leaves, senna leaves, anise seed, blue malva flower, buckhorn bark, licorice root, rhubarb root, fennel seed dan culver's root.

Apakah Manfaat Utama Herb Lax?
  • Membantu pembersihan najis yang tersekat
  • Meransang usus untuk percepatkan proses pembersihan secara lembut kepada najis yang tersekat atau tersimpan lama dalam tubuh kita
  • Membantu masalah sembelit
  • Tindakan pembersihannya yang lembut boleh mengembalikan semula proses semulajadi
  • Mengempiskan perut
  • Ia membantu dalam mengurangkan atau memberi kepejalan pada perut. sesuai di ambil seperti biasa atau dicampur dalam air panas, sebaai minuman teh herba.
Siapakah yang perlu amalkan Herb Lax ?
  • Pengamal tegar ubat tahan sakit.
  • Mereka yang ada masalah pembuangan, perkumuhan kurang lancar dan sembelit 
  • Mereka yang banyak jerawat
  • Pesakit gout
  • Mereka yang ingin membersihkan usus terutama sekali mereka yang baru berjinak2 dengan suplemen
Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang menghidap lupus eritematosus sistemik perlu meminta khidmat rundingan pakar sebelum mengambil produk ini.

Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Lagi tentang supplement untuk slim, klik sini.
Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

Sunday, 9 June 2013

Tip Diet;Cara Pemakanan Berkesan

Jom diet!!!!!!!!perlukah kita menahan lapar semata-mata nak kurus?Masing-masing ada jawapan yang tersendiri. Bagi yati, tak perlu..sebab apa?sebab yati suka makan..hehehe..tak salah rasanya kalau kita nak makan apa sahaja..tapi pastikan apa yg kt makan tidak terlalu over..bersederhanalah dalam kehidupan. Yati nak share diantara tip pemakanan yang sihat, berkesan dan sekaligus dapat membantu yati & anda semua dalam mendapatkan berat badan yang ideal dan yang paling penting SIHAT.:-)Tip ni yati baca dari blog dietitian syima.

Bagaimanakah Tip Pemakanan Yang Sihat?

1. Makan sekurang-kurangnya 3 hidangan utama sehari dan rancang menu anda terlebih dahulu. Samada anda makan di rumah, pejabat atau di luar seperti restoran, hotel dan gerai-gerai, pastikan anda rancang terlebih dahulu! Biasakan diri dengan amalan makan 3 hidangan utama pada waktu yang teratur, dengan amalan ini anda mengelakkan diri anda makan lebih banyak pada satu masa. Sebagai contoh, jika anda skip makan tengahari, anda mungkin menjadi sangat lapar dan makan dengan banyak semasa makan malam. Dengan amalan ini, anda akan menyebabkan tubuh anda menyimpan lebih banyak lemak. Kenapa? Metabolisma kita tinggi di waktu pagi dan semakin menurun di waktu malam, metabolisma adalah reaksi badan untuk membakar tenaga. Badan akan bertindak menukarkan tenaga kepada bentuk lemak jika kita membiarkan badan kita lapar dalam selang masa yang lama. Jadi, aturkan waktu makan sebaik mungkin, makan lebih banyak waktu pagi dan kurangkan pada waktu malam.

2. Seimbangkan makanan dalam pinggan anda dengan pelbagai jenis makanan. Separuh pinggan perlu diisi dengan sayur-sayuran, satu perempat dengan daging, ayam atau ikan dan satu perempat lagi dengan bijirin seperti nasi, pasta dan sebagainya. Secara kasar, begitulah porsi makanan utama kita. Selain itu, anda boleh minum segelas susu rendah lemak atau tanpa lemak dan sehidangan buah untuk pencuci mulut. Seimbang bukan?

3. Cuba ubah saiz pinggan anda, dari saiz yang besar kepada yang lebih kecil. Langkah ini memberi kesan ilusi yang kita sudah mengambil makanan yang banyak dan ini membantu kita untuk berpuas hati meskipun porsi makanan dikurangkan.TEKNIK ni nampak simple, tetapi memang sangat berkesan untuk kawal kita supaya tidak terlebih makan secara tidak sengaja.

4. Fokus pada makanan anda! Pilih tempat makan yang bersesuaian dan seboleh-bolehnya makan di rumah. Jika kita menjamu selera sambil menonton televisyen, atau mungkin sambil melayari internet, anda mungkin akan makan lebih dari yang anda fikirkan. Anda mungkin mahu memastikan kebenaran tip ini, cuba bandingkan di rumah anda, ambil bertih jagung rasakan perbezaan jika anda makan sambil tengok televisyen dengan makan di meja makan.Selamat mencuba!

5. Berhenti sebelum kenyang! Otak kita mengambil masa 20 minit untuk mendapat mesej bahawa badan kita sudah memperolehi makanan. Apabila mesej sudah sampai ke otak, badan kita akan berhenti dari merasa lapar. Jadi, untuk individu yang makan dengan laju atau bahasa lain gelojoh, tolong kurangkan kelajuan anda, beri otak anda peluang untuk membaca mesej tersebut. Cara lain ialah, kunyah dengan perlahan atau jika mengikut sunnah Rasulullah, kunyah 40 kali. Rasionalnya, gerakan mengunyah yang banyak akan memberi mesej kepada otak yang kita sudah makan banyak.

6. Makan makanan berkalori rendah dahulu seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan salad. Kenapa? kerana makanan di atas berkalori rendah, berserat tinggi, serat mampu memberikan rasa kenyang. Sesudah itu, baru makan makanan utama seperti nasi dan lauk. Anda mungkin boleh cuba meminum segelas air terlebih dahulu supaya dapat mengurangkan rasa lapar.

7. Tingkatkan pengambilan serat dari buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang dan bijirin penuh. Serat bukan sahaja membuatkan anda rasa kenyang lebih lama, tetapi juga mampu mengurangkan risiko penyakit jantung dan kencing manis.

8. Pilih snek sihat. Maksud snek disini bukanlah snek makanan ringan, tetapi snek ialah makanan sampingan selain dari waktu makan utama. Pilih snek berdasarkan kalori dan nutrien yang dibekalkan. Masukkan snek sebagai sebahagian dari perancangan diet dan hadkan pada satu hidangan. Pentingnya snek adalah untuk mengelakkan rasa lapar di antara waktu makan utama. Simpan snek sihat di meja pejabat, beg galas atau kereta.

9. Mengamalkan suplemenSuplemen di perlukan sebagai sokongan untuk menurunkan berat badan dengan lebih berkesan, sihat dan cepat. Tapi AWAS!Pastikan suplemen yang anda ambil adalah semulajadi, selamat, berkesan dan dapatkan nasihat doktor jika anda tidak pasti kesesuaian suplemen yang sesuai semasa menurunkan berat badan.
Untuk lebih lanjut tentang suplemen untuk diet shaklee boleh KLIK SINI.




Credit : Sumber

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

Wednesday, 5 June 2013

MealShake; Atasi Masalah Sembelit

Salah satu masalah yang cukup merisaukan ibu bapa ialah apabila anak-anak mengalami masalah sembelit. Sembelit memang selalu terjadi di kalangan kanak-kanak. Kanak-kanak mengeluarkan najis yang keras dan banyak. Kadangkala najis hanya keluar sekali dalam beberapa hari. Berapa kerapnya seseorang bayi itu mengeluarkan najis berbeza di antara satu bayi dengan bayi yang lain.Ia kerap berlaku di kalangan kanak-kanak disebabkan oleh pemakanan mereka yang tidak cukup kandungan air dan serat atau fiber, ataupun kerana faktor-faktor lain dalam persekitaran kanak-kanak tersebut.
Namun begitu, sembelit juga terjadi di kalanagan orang dewasa dan sesiapa sahaja.Tetapi, kebanyakan kita terus-menerus mengalami masalah sembelit tanpa memikirkan bagaimana untuk mengelakkan masalah ini dari terus berulang. Kebanyakan sudah lali dan bersedia dengan pil 'membuang' jika masalah muncul, sedangkan terdapat cara untuk mengelakkannya.



Diantara Petua-Petua untuk Mengatasi Masalah Sembelit ialah:-

1.Makan buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin penuh
Selain dari menjadi salah satu elemen penting dalam piramid makanan, kumpulan makanan ini juga kaya dengan serat larut mahupun serat tidak larut. Serat adalah kunci utama kesihatan sistem pencernaan. Apabila ia memasuki sistem pencernaan, ia akan menyerap cecair dan melembutkan sisa buangan. Ini akan membantu pergerakan sisa di sepanjang usus.
Kandungan serat tinggi di bahagian kulit, stem dan daun buah-buahan atau sayur-sayuran, jadi makan epal bersama kulitnya, jangan dibuang batang brokoli atau kangkung. Kenapa perlu dibuang sedang boleh dimakan?
Disamping itu, sayuran hijau gelap seperti kangkung, brokoli, kailan dan sebagainya kaya dengan kandungan magnesium yang bersifat laksatif. Bukan sekadar tinggi serat tetapi juga tinggi nutrien yang menggalakkan pencernaan efektif.

2.Air
Serat memerlukan air untuk berfungsi sepenuhnya. Jika tidak meminum air secukupnya, badan akan menyerap balik air dalam bahan buangan, dan seterusnya akan menyebabkan sisa tersebut mengeras. Jika anda jenis susah untuk menelan air kosong, cuba tambah perisa seperti perahan limau, hirisan buah-buahan dan sebagainya. 

3.Makan buah prun dan buahan kering lain
Buah prun bertindak sebagai agen laksatif ringan, dengan merangsang otot usus untuk menolak keluar bahan buangan. 5 biji prun membekalkan 3g serat, tetapi kajian menunjukkan keberkesanannya bukan hanya terletak pada serat tetapi juga pada kandungan sorbitol serta komponen lain.
Selain prun, anda mungkin boleh mencuba buah tin, kismis, kurma dan buah-buahan kering lain.

4.Senaman Yang Cukup
Aktiviti fizikal menggerakkan lagi usus. Jadi luangkan masa bersama anak-anak dalam beriadah dan bersenam dengan melakukan aktiviti-aktiviti mudah seperti bermain tangkap-tangkap dan berbasikal.

5. Pengambilan Supplemen
Pengambilan makanan yang sihat dan seimbang selalunya mencukupi untuk mengatasi pelbagai masalah kesihatan tetapi saranan pengambilan supplemen mungkin membantu individu tertentu. Antara supplemen yang disarankan ialah:
a) magnesium
Magnesium adalah nutrien yang bersifat laksatif. Jika anda liat untuk mengambil kekacang, biji-bijian atau sayur berdaun hijau gelap, supplemen magnesium mungkin boleh membantu.

b) serat
Jika anda tidak mencapai pengambilan serat dari makanan seperti yang disarankan, supplemen serat berasaskan psyllium akan membantu anda mencapai sasaran pengambilan serat harian.

Anda juga boleh mencuba MealShakes sebagai makanan tambahan untuk anak anda. Selain daripada dapat membekal nutrisi-nutrisi yang diperlukan badan MealShakes juga mengandungi kandungan serat yang tinggi yang boleh mengurangkan masalah sembelit di kalangan kanak-kanak. Saya telah mencubanya dan ia terbukti..:-)

Bagaimana MealShake Membantu Masalah Sembelit?

Halalkah Produk Shaklee?

Hari ni, yati nk sembang pasal isu-isu yang tidak berapa "baik" yang dikaitkan dengan produk shaklee. Walaupun sebelum ni yati ada tunjukkan sijil halal yang dikeluarkan oleh pihak Islamic Services of America (ISA) iaitu satu badan halal di USA dan ISA juga diiktiraf oleh JAKIM sebagai satu badan halal di USA. Namun begitu masih juga diperkatakan oleh segelintir pihak yang masih tidak kenal dengan jelas mengenai produk shaklee.
1.Isu Halal


Sijil Halal 2013

ISA diiktiraf oleh pihak JAKIM 

  • Produk Shaklee memiliki sijil halal yang dikeluarkan oleh ISA (Islamic Services of America), iaitu sebuah badan halal di Amerika Syarikat.
  • JAKIM mengiktiraf sijil HALAL yang dikluarkan oleh ISA.
2.Isu BABI

  • Shaklee tidak menggunakan sebarang sumber dari porcine (babi) sebaliknya menggunakan sumber bovine (lembu) yang di sembelih (purified)
Isu Amerika- Yahudi

  • Yahudi cuma 1.7% dari penduduk di USA
  • Dr SHAKLEE bukan seorang yahudi
Soalan di bawah di tanya oleh pengguna kepada En.Abd Rahman Baco iaitu seorang penulis laman web  http://www.halalscience.com dan juga merupakan ahli farmasi.


Soalan 1 :
Assalamualaikum,,
Bagaimana dengan supplemen Shaklee? Adakah semua produk Shaklee adalah halal? Harap saudara Abd Rahman dpt membantu
Terima kasih
Ainul- Amar Dhiya
Soalan 2:
Assalamualaikum,
Saya ingin bertanya kpada En. Rahman tentang produk “Shaklee” iaitu
“Advanced Joint Health Tablet dan Ostematrik”.
Adakah produk ini halal dan sah dari jakim?
Terima kasih
Cikgu Umi Kalsom.
———————————————————————’
JAWAPAN:
Wa alaikum salam.
Terima kasih atas soalan Puan Ainul dan Cikgu Umi Kalsom.
Saya ada menerima beberapa email bertanyakan tentang
status halal haram dan bahan-bahan yang meragukan
di dalam Produk Kesihatan Shaklee terutamanya
Produk Soy Lecithin – Dietary Supplement.

Isu Estrak Babi di dalam Produk Shaklee mula timbul
apabila Tuan Mohd Hadihaizil menulis dalam blog
beliau tentang sumber gelatin di dalam Produk
Soy Lecithin yang disyaki menggunakan gelatin daripada
campuran lembu dan babi.
Terlebih dahulu saya mengucapkan tahniah dan berterima kasih
di atas keprihatinan Tuan Mohd Hadihaizil tentang status
halal haram produk kesihatan yang diambil oleh ahli keluarga beliau.
Di atas keprihatinan dan untuk mendapatkan kepastian,
beliau telah menghantar email kepada Shaklee Kanada pada 22 Februari 2011
untuk mendapatkan kepastian dan penerangan.
Hasilnya, pada 26 Februari 2011 pihak Shaklee Kanada membalas email
beliau dan menjelaskan bahawa:
“Untuk Produk Lecithin di Pasaran Amerika Syarikat. Gelatin yang
digunakan dalam Kapsul Soy Lecithin mungkin menggunakan campuran
gelatin babi dan lembu. Dalam kata lain, Kapsul Soy-Lecithin
tidak dijamin bebas kandungan babi”.
Untuk memastikan kebenaran penjelasan ini, beberapa orang
pengedar produk Shaklee telah menghubungi Syarikat Shaklee
Malaysia dan menjelaskan produk Shaklee untuk pasaran Malaysia
dihasilkan di kilang yang lain dan turut mempunyai persijilan halal
daripada Islamic Services of America (ISA).
Hasil carian maklumat saya di portal Biro Pengawalan Farmaseutikal
Kebangsaan (BPFK).
Produk Lecithin Shaklee yang didaftarkan pada tahun 1995
dihasilkan di kilang Syarikat Shaklee di Norman, Amerika Syarikat.
Produk Lecithin Shaklee yang terbaru pula didaftarkan pada 2012
dihasilkan di kilang Nutra Manufacturing, Greenville . Kilang yang sama mengeluarkan
produk-produk kesihatan lain seperti Produk GNC dan USANA yang mempunyai
persijilan Halal daripada IFANCA (Islamic Food And Nutritional Council of America).
Produk Osteomatrix Caplet Shaklee yang didaftarkan di Malaysia pada tahun 2007
juga dihasilkan di kilang Nutra Manufacturing, Greenville, Amerika Syarikat.
Pada awal Januari 2013 pula, Puan Imatulizah telah menghantar pertanyaan
melalui email kepada Islamic Services of America (ISA) untuk
mengesahkan kesahihan Sijil Halal Produk Shaklee.
Koordinator Perkhidmatan Halal, ISA mengesahkan Sijil Halal
Produk Shaklee adalah sah dan menjamin Shaklee akan terus
mengeluarkan produk-produk yang dijamin halal termasuklah
Produk Lecithin, Omega dan Vitamin E.
Memang sebelum ini Shaklee menggunakan kapsul daripada pembekal
di Kanada. Tetapi pada masa sekarang, Shaklee telah menggunakan
pengilang baru yang mempunyai persijilan halal sedia ada untuk
produk Shaklee pasaran Malaysia.
ISA dan IFANCA merupakan badan persijilan Halal Luar Negara yang
diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, JAKIM.
Oleh itu, tiada keraguan ataupun was-was bagi pengguna Muslim untuk
mengamalkan Produk Suplemen Kesihatan jenama Shaklee yang terdapat di pasaran Malaysia.

P/S : Saya bukan pengamal produk shaklee, bukan penjual, bukan pengedar dan tidak mempunyai kepentingan berkaitan produk Shaklee.
Jawapan ini sekadar menjawap persoalan-persoalan yang dihantarkan
oleh pembaca-pembaca buku tulisan saya bertajuk “Halalkah Ubat Anda?”.
Buku “Halalkah Ubat Anda?” mendedahkan lebih 90 jenis ubat-ubatan yang
mengandungi unsur daripada babi. Untuk dapatkan maklumat lanjut sila layari
www.halalscience.com
Terima kasih.
Abd Rahman Baco
Penulis
halalscience.com
_____________________________________________________________________________________________
Semoga penerangan yang ringkas di atas sedikit sebanyak dapat mencerahkan yang samar dan menyakinkan yang was-was..:-)

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda dan COD kawasan Kemaman Terengganu :-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

Monday, 3 June 2013

Testimoni MealShake ;Makanan Tambahan Terbaik untuk Anak Anda

Mealshake...bila sebut aje tentang Mealshake mesti semua orang akan ingat supplement untuk kanak2..sebenarnya Mealshake sesuai untuk semua golongan dari kanak-kanak berumur 1 tahun keatas, orang dewasa, warga tua, lelaki dan perempuan. Mealshake merupakan pilihan bijak untuk dijadikan sarapan pagi yang berkhasiat. Sarapan amat penting untuk badan kita bertenaga sepanjang hari..

Antara kebaikan Mealshake ini ialah :
  1. Rasa vanila yang menjadi kegemaran kanak-kanak
  2. Sesuai untuk kanak-kanak berumur 1 tahun keatas 
  3. Sesuai untuk seisi keluarga
  4. Boleh menjadi instant sahur meal/ breakfast sekeluarga
  5. Rendah lemak namun kaya dengan 19 vitamin utama, protein, fiber dan mineral sertakalsium yang penting untuk tumbesaran kanak-kanak.
  6. Meal Shakes memberikan tenaga dan menguatkan sistem imun kanak-kanak
  7. Memberikan kecergasan dan meningkatkan kesihatan
  8. Mengurangkan eczema kepada kanak-kanak dan juga orang dewasa
  9. Meningkatkan selera makan anak
  10. Jika anak yang kerap demam lazimnya akan kembali sihat lebih cepat daripada biasa
  11. Pilihan terbaik buat mereka yang tidak pandai telan supplement berbentuk "tablet"
  12. Menangani masalah sembelit pada kanak-kanak & orang dewasa
  13. Amat bagus untuk kanak-kanak yang obesiti

Jom kita lihat di antara testimoni yang telah mengamalkan MelaShakes ini...

Testimoni 1
Testimoni 2


Testimoni 3


Testimoni 4

Testimoni 5

Testimoni 6

Lagi tentang MealShake

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim 
♥Fanpage:Haryati to U shoppe
♥Email:haryati.yasim@gmail.com
♥sms / whatsapp :0132221663
♥ID No :909121