Monday 14 January 2013

Cara Makan Vitamin Shaklee dengan Betul

1. Protein - Energizing Soy Protein (ESP)
Sebaik-baiknya diambil pada waktu pagi iaitu semasa perut masih kosong. Ini kerana pada waktu pagi kadar metabolisme kita tinggi berbanding waktu yg lain. Maka, semua asid amino dapat diserap dengan berkesan.

2. Alfalfa Complex
Jangan diambil bersama vitamin E atau GLA complex. Alfalfa akan menghalang penyerapan vitamin E dgn berkesan. Ini kerana Alfalfa adalah serat manakala Vitamin E adalah vitamin yg berfungsi dengan baik jika ada lemak. Serat amat suka menyerap lemak.

3.Ostematrix/Kalsium
Ambillah kalsium sebelum tidur. Kalsium tidak boleh diambil bersama iron (sumber iron adalah vita-Lea Multivitamin)

4.Vitamin C Sustained Release Shaklee
Sekiranya selsema dan demam, vitamin c dipatahkan dahulu sebelum ditelan..untuk mempercepatkan proses penyerapan berlaku. Vitamin C juga boleh dilarutkan dengan sedikit air dan dijadikan masker muka.

5.Vita-Lea Multivitamin
Jangan di ambil bersama susu dan sumber kalsium yg lain seperti ostematrix. Ini kerana ia boleh mengganggu efisiensi penyerapan zat besi(iron). Di ambil bersama dgn vitamin C ini kerana iron memerlukan vitamin C untuk mudah diserap. Sebab itu di dalam Vita-Lea ada mengandungi 60mg vitamin C.

6. Vitamin larut lemak (A, D,E,K)
Di ambil selepas mengambil makanan berlemak/berminyak kerana vitamin larut lemak memerlukan lemak untuk memudahkan penyerapan.

7. Jangan mengambil vitamin dengan minuman berkafein
Ia boleh mengurangkan efisiensi penyerapan vitamin. Jika anda seorang peminat coffie atau nescafe macam saya...boleh la minum 1 jam sebelum atau selepas pengambilan vitamin.

Carta Vitamin

Klik Sini untuk tips yang lebih menarik.

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121



Shaklee Independent Distributor 
[ID No : 909121][013-2221663, haryati.yasim@gmail.com]



No comments:

Post a Comment