Saturday, 29 December 2012

Shaklee Slimming Set;Kurus, Sihat, Cantik

Assalamualaikum dan Salam sejahtera..

Ok entry kali ini yati nk crt pasal slimming set shaklee. Nak slim tak?Mesti semua jawab ya kan, tak kira lelaki @ perempuan semua nk kurus. Untuk pengetahuan semua shaklee pun mempunyai  set diet yg hebat. Dengan Slimming Set Shaklee anda bukan sahaja mampu mencapai berat badan ideal, lansing, cantik tetapi anda juga semakin sihat dan bertenaga. Tidak perlu mengambil ubat terlarang tanpa kelulusan KKM. Dengan Shaklee ternyata mendapat kelulusan KKM, Halal dan selamat digunakan.


3 gabungan asas supliment ini jika diambil secara konsisten, in sha allah kita akan melihat kesannya yg menggembirakan. Kepada sesiapa yg betul-betul komited untuk menurunkan berat badan secara sihat boleh la mencuba 3 suppliment di bawah:-



Slimming set shaklee yg lengkap terdiri daripada 3 komponen utama:-
1.Detox (Herb Lex)
2.Cinch
3.Lecithin/Omega Guard

Slimming set shaklee untuk ibu menyusu dan ianya selamat untuk bayi ialah:-
1.Alfalfa
2.ESP/Mealshake
3.Lecithin/Omega Guard

Apa yg istimewanya dgn Slimming Set Shaklee ini?
Dalam set ini ada proses untuk detox iaitu proses membersihkan usus dimana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar. Protein untuk meningkatkan metabolisme badan dan mengelakkan badan naik semula dgn mudah dan akhir sekali lecithin/omega untuk memecahkan lemak.

Apa kata pengguna tentang produk slimming set shaklee ini..
1.Testimoni pengguna slimming set shaklee

2.Testimoni pengguna slimming set shaklee bagi ibu menyusu
Untuk lebih details tentang slimming set shaklee sila Klik Di sini.


Untuk keterangan lanjut boleh hubungi yati melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121



Shaklee Independent Distributor 
[ID No : 909121][013-2221663, haryati.yasim@gmail.com]


Langsing, rapi dan sihat dengan Set Shaklee Shape- Up

Kurus yang sihat dan selamat bersama set kurus Shaklee

Setiap wanita dan lelaki mengidamkan tubuh yang sihat, langsing dan rapi termasuk yati sendiri. Yati pasti masih ramai yg masih tercari-cari produk apa yg perlu di ambil untuk kekal kurus. Dengan set Shaklee Shape-up kita bukan sahaja kurus tetapi sentiasa selamat, berkesan dan kekal sihat bertenaga. Jom kita lihat macam mana produk2 Shaklee ini membantu dlm penurunan berat badan.

Proses 1- DETOX (Buang)
Langkah pertama untuk anda lakukan adalah dengan proses DETOX. Detox adalah proses membersihkan usus dimana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar. Selepas dinding usus kita bersih baru badan kita dapat menyerap nutrien pada tahap optimum. Proses pembakaran lemak dan pelangsingan badan anda pun lebih mudah berlaku.
Proses ini dilakukan dengan Herb-Lax Shaklee atau Alfalfa Complex. Bagi yang mempunyai masalah pembuangan(sembelit) digalakkan menggunakan herb-lex. Jika ibu menyusu bolehla menggunakan Alfalfa Complex.


Jadi untuk Detox kita boleh menggunakan Herb-Lex atau Alfalfa mengikut keadaan anda.


Langkah 2- Lecithin/Omega Guard (Bakar)
Lecithin berfungsi untuk memecahkan lemak-lemak.Lecitin dinamakan "pengemulsi semulajadi" kerana ia mempunyai kesan melekat kat lemak, dalam perkataan ringkasnya,ia menyebabkan lemak tu terapung kat dalam darah dan seterusnya mencegah lemak dari melekat kat dinding membrane.Lecitin tak boleh dihasilkan oleh badan tetapi ianya sangat diperlukan oleh badan.

Lecithin
Omega Guard juga membantu dalam proses pembakaran lemak dengan lebih cepat
berbanding lecithin. Omega-3 akan meningkatkan hormone Leptine yang mengawal selera makan = kurang makan dan sentiasa kenyang.
Sama ada menggunakan lecithin atau Omega Guard, ia bergantung kepada budget anda. Kedua2nya mempunyai fungsi yg sama yg bezanya lambat atau cepat. Seperti kita menggunakan kapal terbang atau kereta dimana tujuan destinasi adalah sama..tetapi kos dan masa yg diambil adalah berbeza.

Omega Guard


Langkah 3-Protein (Bina)
Protein sangat perlu untuk membantu meningkatkan metabolisme tubuh, meningkatkan perkembangan otot, menjaga nafsu makan dan menjaga otot bebas lemak. Kajian menunjukkan protein dapat membakar kalori sebanyak 35%. Protein juga mengelakkan berlakunya diet yo-yo dan menghalang berat badan badan naik dengan mendadak.
Selepas kurus, badan akan mudah mengelebar/gelebeh, dengan pengambilan protein akan shapekan otot yang gelebar dan badan solid.

Untuk protein yg terbaik, kita boleh memilih sama ada ingin mengambil Cinch Shakes @ Soy Protien Isolate Powder (ESP) ia bergantung kepada keadaan seseorang dan budget anda.

- Cinch™ Shakes
                                                        Cinch™ Shakes
Campuran Proprietari Protein dengan Leusina
•    Bebas Laktos
•    Rendah glisemik
•    Soya Bukan-GMO 

Cinch™ Shakes sangat enak dan merupakan cara yang berkhasiat untuk membantu dalam mengekalkan otot perlu dan memberikan anda rasa puas semasa menurunkan berat badan. 
•    Diperkaya dengan Leucine™ bagi mengekalkan otot semasa 
      anda menurunkan berat badan
•    Kaya dengan protein bagi membantu anda rasa kenyang 
      dan puas
•    Tinggi serat dengan enam gram bagi setiap hidangan


-Soy Protein Isolate Powder (ESP)
Soy Protein Isolate Powder (ESP)


Protein Bukan-GMO yang Lengkap dengan semua Asid Amino Perlu.Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya terbaik.  ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi  dengan semua  asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting.  Berbanding  protein daripada sumber daging, telur dan tenusu,  ESP adalah  rendah  lemak dan  bebas laktosa dan kolesterol.

Shaklee ESP:
•    Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan
      rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.
•    Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.
•    Mengandungi lima  vitamin B penting, separuh daripada
      keperluan kalsium harian, dan soya isoflavones.  Kajian
      menunjukkan yang soya membantu dalam mengawal
      kestabilan hormon semasa tempoh putus haid.*
•    Protein soya bukan-GMO ini dihasilkan di bawah satu
      Program yang digelar Identity Preservation Program (IPP),
      di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari
      proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.


Gabungan ketiga-tiga produk ini sangat berkesan untuk menurunkan berat badan.
Pengambilan makanan yang seimbang dan diet yang teratur sangat disarankan kerana itulah kunci utama untuk langsing. Anda juga disarankan mengambil 2-3 liter air setiap hari untuk memudahkan proses pelangsingan dan penyerapan vitamin yang diambil. Dan paling penting anda perlu mengambil supplement di atas dengan konsisten untuk result yang TERBAIK!

Untuk keterangan lanjut boleh hubungi yati melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121



Shaklee Independent Distributor 
[ID No : 909121][013-2221663, haryati.yasim@gmail.com]


Thursday, 27 December 2012

Kelebihan Shaklee;Khasiat Alfalfa Shaklee

Kali ini yati nk crt tentang Alfalfa..mesti ramai yg xtahu apa itu Alfalfa kan?Sblm yati kenal ngan Shaklee, yati sendiri pun xkenal dgn Alfalfa ni.hehehe.

Alfalfa merupakan raja segala tumbuhan.Alfalfa adalah sejenis tumbuhan yang kaya dengan nutrisi dan ia digelar RAJA SEGALA MAKANAN kerana membekalkan 15 mineral10 vitamin gantian dan protien. Alfalfa merupakan pusat pengumpulan segala nutrien. Akar tunjangnya yang mengunjur sedalam enam meter ke bawah mampu menyerap pelbagai zat dan mineral daripada mendapan di dalam tanah, sementara daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosintesis semulajadi. 
Alfalfa bersifat diuretik, mengawal pendarahan dan merendahkan tahap kolesterol. Ia juga membersihkan toksin dari tisu badan.
Alfalfa mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi.

Fungsi Vitamin dalam Alfalfa;-
Vitamin A - Membina ketahanan terhadap jangkitan khasnya saluran pernafasan, pertumbuhan sel, menggalakkan kulit yang sihat

Vitamin E - Melindungi sel dari rosak akibat kesan sinaran matahari, pencemaran udara. Baik untuk kesihatan jantung, kardiovaskular, menguatkan otot dalam badan.

Vitamin B6 - Membantu mengurangkan loya, memetabolisma protien dan lemak

Vitamin K - Untuk pembekuan darah, baik fungsi hati.

Vitamin D - Mengawal kalsium dan fosforus. Penting untuk pembentukan gigi dan tulang yang kuat.

Alfalfa bukan sahaja sesuai untuk perempuan tetapi sesuai juga untuk lelaki.
  • Merangsang Pengeluaran Susu- Untuk ibu yg menyusukan anak
  • Membantu Masalah Penyakit Usus, Kencing Manis, Ulcer dan sembab.
  • Membantu masalah penghadaman dan pencernaan
  • Membantu Abdominal Discomfort
  • Eczema dan Elergi
  • Anemia
  • Nafas berbau
  • Kaki berbau
  • Badan berbau
  • Meningkatkan sel darah putih
  • Melegakan sakit sendi dan belakang.
  • Menghilangkan kelesuan dan tekanan.
  • Memberi sensasi ‘rasa sejuk’ (alfalfa Shaklee mengandungi minyak Peppermint)
  • Memberi kelegaan semasa haid (untuk wanita).
  • Merawat arthitis
  • Merawat athma
  • Mencuci usus bagi membuang toksik
  • Mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor disebabkan jangkitan dalam buah pinggang
  • Meneutralkan asid dalam badan
  • Merawat masalah keputihan pada wanita (untuk wanita).
  • Membesar dan menegangkan payudara (untuk wanita).
  • Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri (untuk wanita).
  • Memulihkan urat selepas bersalin (untuk wanita).
  • Meningkatkan stamina seorang suami.
  • Melegakan sembelit (tapi kalau kurang minum air boleh jadi sembelit!)
  • Membuang angin dalam badan
Alfalfa Complex Shaklee tidak mengandungi perasa tiruan, pemanis, pewarna, bahan pengawet tambahan, fungisid,bakteriosid, hormon2sintetik, pengawalatur tumbesaran atau bahan2 kimia.

Untuk keterangan lanjut boleh hubungi yati melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121



Shaklee Independent Distributor 
[ID No : 909121][013-2221663, haryati.yasim@gmail.com]


Monday, 24 December 2012

Vitamin E Complex Shaklee ;Kelebihan & Kebaikan

Vitamin E Shaklee

Vitamin E adalah sejenis antioksidan yang terkenal dengan fungsinya melindungi sel – sel dan tisu dalam badan dari kerosakan akibat radikal bebas.
 Vitamin E Shaklee terdiri daripada d-alpha-tocopherol concentrate lengkap dengan Selenium [as selenium yeast].
 Vitamin E sahaja tidak sempurna tanpa selenium. Pengambilan vitamin E perlulah lengkap dengan selenium untuk mendapat kesan pengambilan yang optimum manakala tanpa selenium ia boleh bertindak sebagai toksik dalam jangka panjang kerana ia tidak dapat melaksanakan fungsinya dengan baik.

Vitamin E semulajadi untuk kesihatan Jantung, Otak, Kolon, Prostat dan Sistem Imun

Vitamin E sejenis antioksidan kuat yg boleh larut dlm lemak di mana ia menyokong kesihatan jantung, otak, dan prostat di samping meningkatkan fungsi peparu, kolon dan keimunan. Satu kajian yg dijalankan oleh sekumpulan penyelidik di Universiti Tufts menunjukkan bahawa pengambilan vitamin E berupaya meningkatkan fungsi keimunan pada warga tua.

Perbezaan Vitamin E Shaklee Dan Vitamin E Biasa
Vitamin E Shaklee :
-Bersumber semulajadi
-Pada label ada huruf 'd' (ini bermakna ia adalah sumber asli)
-Lebih mudah diserap oleh badan
Vitamin E Biasa :
-Vitamin Sintatik
-Pada label ada huruf  'l' (ini bermakna sumber tiruan atau sumber kimia)
-Tidak dapat diserap oleh badan , ini akan menyebabkan toksik kemudian hari dan penyebab kepada wujudnya abnormal sel dalam badan.
Kebaikan Utama Vitamin E :
* Bertindak sebagai antikoagula (anticoagulant) yang mengurangkan kebolehan darah untuk membeku. Ini mengurangkan risiko penyakit strok akibat darah beku dan penyakit jantung.
* Membantu menguatkan 2 enzim penting yang menjana sejenis bahan dipanggil prostacyclin, iaitu sejenis komponen yang menghalang blood clot dan memastikan salur darah sentiasa dalam keadaan baik.
* Membantu menjaga permukaan dalam salut darah agar sentiasa licin - mengelakkan pembentukan plak kolesterol
* Bertindak sebagai antioksidan yang menghalang radikal bebas dari merosakkan sel-sel badan kita.
* Vitamin E dpt membantu pembesaran tulang yang sihat dengan melawan bahan kimia dan asid yang boleh menggangu pembentukan tulang.
* Vitamin E membantu fungsi sistem badan seperti :
-       Sistem saraf
-       Sistem otot
-       Sistem pembiakan (proses pembentukan gen)

Ringkasan Kebaikan Vitamin E :
  • Menjadikan anda tampak lebih muda dengan membantutkan penuaan sel yang disebabkan oleh radikal bebas.
  • Melindungi paru2 dari pencemaran udara.
  • Meningkatkan kuasa sel-T untuk melawan penyakit.
  • Anti oksidan.
  • Membekalkan oksigen ke sel-sel badan.
  • Mengurangkan risiko Alzheimer (nyanyuk).
  • Mengurangkan risiko keguguran bagi wanita hamil.
  • Menyelesaikan masalah kelesuan.
  • Mengurangkan risiko parut yang besar.
  • Merendahkan kadar kolesterol.
  • Membantu mencegah kanser.
  • Merendahkan risiko katarak
  • Vitamin E juga amat sesuai untuk orang lelaki, khususnya dalam meningkatkan tahap kesuburan lelaki.
Vitamin E juga merupakan vitamin cinta kerana ia mampu mengeratkan hubungan suami isteri.

Untuk keterangan lanjut boleh hubungi yati melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121



Shaklee Independent Distributor 
[ID No : 909121][013-2221663, haryati.yasim@gmail.com]






Vitamin 'I Love U'

Sihat + Cinta bila bergabung memang MELETOP..:-)

Setuju tak dgn yati bila yati kata sihat bergabung dgn cinta ia meletop...oopps bukan meletop ke arah kehancuran ok tp kearah kebaikan...yalah bila badan kita sihat, emosi kita juga akn sihat, bila emosi sihat perasaan cinta yg hadir dlm diri kita juga akan sihat. Lebih indah lagi bila kita mencintai dan dicintai dalam suasana yg sihat:-)

Sihat?Cinta?mcm mana tu?Jawapannya ada pada Vitamin E shaklee.

Kenapa Vitamin E dipanggil vitamin cinta?
Kebanyakan lelaki yang mengambil Vitamin E sekurang-kurangnya seminggu sekali akan mempunyai lebih tenaga dan menikmati hubungan suami isteri berbanding yang tidak mengambilnya.Manakala wanita pula yang mengambil sekurang-kurang nya selama tiga bulan, akan membantu meningkatkan “sexual desires" dan menikmati hubungan CINTA dengan lebih baik.
Antioksidan yang seimbang dalam VITAMIN E bertindak menghalang penghasilan radikal bebas akibat tekanan. Nitrik oksida membantu pelancaran darah di alat sulit lelaki dan membantu ereksi yang lebih baik. Maka VITAMIN-E memang terbukti membantu lelaki terutama yang mengalami tekanan akibat kerja atau masalah kesihatan.
Pengambilan VITAMIN-E berdosage tinggi iaitu 600-800 IU setiap hari membantu badan wanita menghasilkan estrol dan progesterone untuk mengimbangi lebihan estrogen dalam badan.  Kondisi di mana “estrogen berlebihan” akan menyebabkan symptom PMS, seperti risau, kembung perut, sakit kepala, sengugut dan “mood swings”, yang sememangnya akan menganggu keadaan diri seorang wanita.
Sumber: Petikan dari blog Aula. Thanks Aula




Kenapa Vitamin E Complex Shaklee menjadi pilihan?

Ini kerana Vitamin E mengandungi vitamin E (d-alfa tokoferol) keperluan yg lengkap untuk tubuh iaitu 400iu. Ianya merupakan sumber asli dari minyak sayuran. Ia juga mengandungi selenium yg melengkapi fungsi vitamin E dan terbaru vitamin E shaklee telah diperkaya lagi dgn ekstrak biji anggur.




Kelebihan Grape Seed Extract
  • Mengikut kajian saintifik, minyak biji anggur terbukti amat berkesan untuk membantu mengatasi masalah KANSER serta amat baik untuk awet muda dan memelihara kecantikan badan jika mengamalkannya secara konsisten.
  • Grape Seed Extract juga terbukti berkesan unyuk menguatkan system imun badan, menurunkan paras kolestrol, menghalang pembentukan darah beku, melegekan masalah berpunca daripada urat timbul, serta merencat pembengkakan dan keradangan.
  • Ekstrak biji anggur mengandungi pelbagai khasiat kesihatan iaitu protien, lipid, karbohidrat dan polifenol
  • Kuasa antioksidan polifenol adalah 20 kali lebih baik dari vit E dan50 kali lebih baik daripada vitamin C .
  • Salah satu phenol yang ditemui dalam biji anggur ialah OPC (oligomeric Proanthi Cyanidin) ni lebih tulen berbanding kumpulan fitonutrien yg lain. OPC ni memelihara tubuh dari penuaan sebelum masanya.OPC juga terikat dengan kolagen. Senang cerita, procyanidin ini juga membantu kulit lebih elastik, membuatkan seseorang nampak muda secara semulajadi.
Kiranya vitamin E Shaklee ni mcm 3 in 1 la..dalam erti kata lain vitamin E ini datang dgn pakej yg memberikan badan kita sihat, cantik dan menjaga hubungan suami isteri.
Lagi tentang kelebihan vitamin E Shaklee.

Seperti biasa, kita hanya berusaha untuk kearah kebaikan hanya ALLAH taala sahaja yg mengizinkan sesuatu berlaku. 

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121



Shaklee Independent Distributor 
[ID No : 909121][013-2221663, haryati.yasim@gmail.com]



Tuesday, 18 December 2012

Vitamin Shaklee untuk Ibu Hamil

Ok jom kita lihat dengan lebih lanjut lagi mengenai kandungan dan kelebihan yg ada dalam setiap vitamin shaklee untuk ibu hamil. Kenapa Vitamin Shaklee menjadi pilihan yati dan juga pilihan ramai ibu-ibu di luar sana.

1. Vita-lea Iron Formula
-Mengandungi 28 vitamin dan mineral penting yang lengkap untuk keperluan tubuh seharian. Vita_lea merupakan  multivitamin jadi ibu tak perlu mengambil Obimin lagi.
-Membantu meningkatkan kecerdasan minda dan sistem imuniti badan.
-Kaya dengan iron (zat besi) di mana jika ibu ada masalah pitam@ mudah pening @pun masalah anemia. Anemia ini berbahaya kepada anak dan ibu ketika bersalin.
-Melengkapkan nutiren yg kurang.

2. B-Complex

-Sangat penting dalam kehamilan, ia membantu mengatur pembentukan sel saraf embrio dan janin yg amatpenting untuk pembesaran.
-B Compleks Shaklee adalah unik kerana ia telah lengkap dengan asid folik dan juga 8 kumpulan B. Asid folik sangat penting untuk pembinaan tulang dan bagi mengelakkan kecacatan pada janin, mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya 'spina bifida'. 
-Ibu memerlukan sekurang-kurangnya 400 mg keperluan asid folik sehari. Penting bagi menjamin keperluan asid folik ini mencukupi 3 bulan sebelum ibu merancang untuk mengandung hinggalah tempoh awal mengandung. Ini kerana masalah gangguan pertumbuhan saraf dan neuro ini boleh berlaku seawal minggu pertama mengandung ketika janin baru terbentuk.

3.Vita C Sustained Release 500mg/ vita C chewable 100mg




- Vitamin C penting dalam pembentukan kolagen tubuh dan membantu sistem antibodi.
-Membantu dalam meningkatkan imuniti badan.
-Membantu dalam penyerapan zat besi yg sangat penting untuk pembentukan hemoglobin yg membawa oksigen dlm darah.
-Membantu dalam proses pemulihan sel, seperti luka.
-1 biji vitamin C 500mg bersamaan dgn 7 biji buah oren manakala 1 biji Vitc chewable 100mg bersamaan 1 1/2 biji buah oren.


4.Ostematrix


-Seseorang wanita memerlukan dua kali ganda kalsium apabila mengandung iaitu lebih kurang 1000mg-1300mg sehari.

-Gabungan kalsium-magnesium-vitamin D dan mineral2 lain bukan saja baik untuk tulang dan gigi malah membantu dalam pembentukan sel darah dan mengelakkan sembelit.

-Ia juga untuk pembekuan darah, penghantaran gerak balas saraf dan kontraks otot. Peranan penting kalsium ialah mencegah penyakit osteoporosis.

-Membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.

-Sekiranya ibu mengandung kekurangkan kalsium ia akan menjejaskan pertumbuhan bayi dan turut menyebabkan penyusutan jisim tulang dan berlakunya kerosakan gigi kepada ibu itu sendiri. Ini kerana apabila kalsium untuk bayi tidak mencukupi maka badan ibu dengan sendirinya menarik kalsium dari tulang ibu untuk membantu menguatkan bayi dan kesannya ibu mungkin terdedah kepada risiko mendapat osteoporosis di usia tua.



5.ESP (Energizing Soy Protein)




- Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui se-sel tisu, hormon dan enzim di dalam tubuh. Sangat diperlukan oleh wanita yang mengandung dan menyusukan anak. Penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit. Protein yang berkualiti sangat membantu pertumbuhan yang baik. Ianya juga dikatakan kunci untuk melawan penyakit. ESP juga memberi ibu tenaga di mana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat. Selain itu, protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi. Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah. Keperluan protein ini semakin penting ketika memasuki trimester ke 3 bagi membantu memaksimumkan pertumbuhan fetus.


6.Omega Guard

 Omega Guard dibenarkan pengambilannya pada peringkat trimester ke2 dan ke3.

-Omega-3 telah didapati penting untuk pembangunan neurologi dan awal visual bayi.  Omega-3 juga digunakan selepas bersalin untuk proses penghasilansusu ibu. 
-Kajian telah mengesahkan bahawa menambah EPA dan DHA kepada diet seorang wanita hamil mempunyai kesan positif ke atas pengembangan bayi. 
-Kajian juga telah menunjukkan bahawa penggunaanyang lebih tinggi omega-3 boleh mengurangkan risiko alergi di kalangan bayi.
-Omega-asid lemak mempunyai kesan positif ke atas kehamilan .Peningkatan pengambilan EPA dan DHA membantu  mencegah risiko semasa proses bersalin dan mengurangkan risiko pre-eklampsia. 
- Untuk ibu ia membantu mengawal paras kolestrol di dalam badan.

Untuk keterangan lanjut boleh la hubungi yati .



FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121
Shaklee Independent Distributor [ID No : 909121]
[013-2221663, haryati.yasim@gmail.com]




Sunday, 16 December 2012

Persediaan Ketika Hamil

Persediaan Ilmu Penyusuan


Soalan di bawah yati ambik dalam majalah PA&MA. Jom kita baca...

S : Kini saya hamil anak kedua. Saya berazam mahu menyusukannya selama yang boleh. Apa panduan untuk saya ikuti sepanjang hamil, awal kelahiran dan selepas tempoh enam bulan melahirkan?

Nadia, Setapak, Kuala Lumpur

J : 
Penyusuan susu ibu adalah proses yang perlu dipelajari oleh ibu dan bayi juga. Persediaan penyusuan susu ibu yang paling penting ialah mendapatkan sebanyak mungkin ilmu sepanjang kehamilan ini. Berikut adalah panduan yang dapat membantu anda dalam menyusukan bayi.

1. Hadiri kelas persediaan penyusuan susu ibu atau kelas antenatal yang menyentuh tentang isu penyusuan susu ibu secara menyeluruh.

2. Mulakan penyusuan susu ibu sejurus selepas bayi dilahirkan, sebaik-baiknya dalam tempoh 1 jam. Kolostrum yang ada dalam beberapa hari pertama kaya dengan protein dan bahan lain yang dapat menghalang jangkitan kepada bayi.

3. Cuba posisi yang berlainan ketika menyusu. Elakkan bersandar kepada bayi. Sebaliknya, duduk dan halakan bayi ke paras payu dara. Gunakan bantal untuk sokongan. Pastikan juga bayi melekap dengan baik.

4. Menyusu mengikut permintaan berdasarkan isyarat kelaparan bayi (baby’s cues) tanpa sekatan. Perhatikan isyarat itu: Mulut bayi buka tutup (mouthing), rooting, meletakkan tangan di mulut dan menangis. Apa-apa pun, jangan tunggu sehingga dia menangis. Adalah penting untuk bayi disusukan mengikut permintaannya.

5. Pastikan payu dara dikosongkan sebaik mungkin setiap kali sesi penyusuan untuk memastikan proses penghasilan susu berjalan lancar. Lebih kerap payu dara dikosongkan (dengan efektif), lebih banyak susu akan dihasilkan!

6. Dapatkan penilaian teknik penyusuan anda daripada pihak profesional terlatih dalam tempoh 24 jam hingga 48 jam pertama selepas kelahiran. Sebaik-baiknya dapatkan panduan daripada perunding laktasi.

7. Susukan bayi sehingga dia puas. Kandungan lemak dalam susu ibu meningkat sewaktu sesi penghisapan. Biarkan bayi selesaikan penyusuan sebelum menawarkan payu dara yang sebelah lagi.

8. Elakkan puting kosong.

9. Menyusu secara eksklusif sepanjang enam bulan pertama. Penyusuan susu ibu ideal untuk pertumbuhan dan perkembangan bayi anda.

10. Jangan beri suplemen (air, air glukos, susu formula, makanan bayi dan lain-lain) kepada bayi.

11. Pemakanan memainkan peranan penting dalam kesejahteraan dan kesihatan ANDA. Apabila anda sihat, bayi pun sihat juga. Diet yang berasaskan empat kumpulan asas adalah disarankan. Walau bagaimanapun, makanan yang anda ambil tidak akan memberi kesan kepada susu tetapi pada tahap kesihatan. Jadi, jaga diri anda.

12. Jika berkerjaya, pastikan anda membuatkan persediaan yang perlu.

Sebaik-baiknya perbanyakkan ilmu tentang penyusuan baby semasa kita hamil lagi..niat dalam hati nak menyusu smpai 2tahun..sentiasa lah berdoa.In shaa ALLAH...ALLAH sentiasa bersama hamba yg memerlukanNYA. Pastikan kita menjaga pemakanan kita kerana apabila kita sihat bayi pun sihat juga. Disamping mengamalkan diet yang seimbang pengambilan vitamin tambahan amatlah penting dalam pertubuhan dan perkembangan tubuh badan yg sihat.

Sumber: http://pama.karangkraf.com/s-j/persediaan-ketika-hamil-1.14396


FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms@whatsapp :0132221663
ID No :909121
Shaklee Independent Distributor [ID No : 909121]
[013-2221663, haryati.yasim@gmail.com]