Tuesday 28 March 2017

Tips Kurus ; 10 Kesilapan Diet yang Perlu diElakkan

Masih ingat lagi tak azam tahun baru anda?Ala azam nak kurus..nak turun berat 10kg sebulan tu...so  macam mana sekarang,dah berapa kilo berat korang turun?Sila jujur dengan diri sendiri ya....:-)
Kalau naik tu...nak kena buat check list balik la kenapa xjadi seperti yang dirancang.

Hari ni yati nak kongsikan kesilapan dalam proses diet yang patut kita elakkan...perkongsian oleh Kelvin Zahrin.
Baca satu persatu tau....tengok kat mana silap korang yang masih tak berjaya kurus lagi ni...

Tip-kurus-kesilapan-diet-perlu-dielakkan
DIET YO YO

Jom kita lihat, apakah kesilapan yang patut di elakkan itu...

1. Skip hidangan
Jangan skip mana-mana hidangan. Lagi-lagi sarapan pagi. Rugi! Sarapan tu penting untuk mencetus metabolism harian anda. Jangan tunggu sampai di ofis baru nak makan. Makan sarapan first thing in the morning.

2. Cuma makan 3 hidangan sehari. 3 Hidangan TAK cukup untuk
1) mengawal nafsu makan dan
2) tingkatkan metabolism. Paling kurang makanlah 5x sehari tetapi dalam kuantiti yang betul OK. Ini tak kira samada anda ingin kurang, maintain or tambah berat badan. Makan malam pun boleh as long as you budget dalam keperluan kalori seharian anda.

3.Makan tak cukup
Jangan jangan jangan tak makan. Nanti metabolism anda jatuh dan anda bukan sahaja melapar diri dan rugi pembakaran kalori. Kalau DCR anda 2,000 kalori sehari, paling kurang makan dalam 1,200 kalori. Yang penting makan kerap untuk kawal nafsu.

Tip-kurus-kuantiti-nasi
Kuantiti nasi

4.Elak nasi
Saya sendiri pun makan nasi 2x sehari kadang2 3x :-). Nasi adalah sumber karbohidrat yang baik. YES memang boleh menggemukkan kalau berlebihan tapi oats, buah atau roti pun boleh menggemukkan kalau berlebihkan. Nak makan nasi, jangan lebih segenggam tangan untuk satu hidangan.



5.Ikut diet membuta
Ramai yang suka ikut trend-trend diet terkini seperti blood type diet, aktins, high protein dan lain-lain. Bagi saya, tiada masalah mencuba tapi jangan ikut membuta. Pastikan anda faham dan mempersoalkan fakta sains di sebalik setiap diet. Macam dalam agama juga. Kita tidak ikut membuta, setiap seruan ada hikmahnya.

6.Harapkan makanan tambahan
Tiada masalah dengan makanan suplemen atau makanan tambahan TAPI jangan HANYA bergantung kepada produk-produk tersebut 100%. Makan Omega Guard 1 botol sari..tapi tiap2 hari makan ayam goreng berketul-ketul, memang tak kan berkesan la diet anda. Pastikan diet keseluruhan dah baik, kehidupan yang cergas (tak semestinya bersenam) dan gabungkan dengan makanan tambahan. Barulah berkesan. dan akan membantu proses penurunan berat badan dengan cepat.

7.Tak tahu keperluan kalori diri
Macamana nak kawal makanan kalau anda tidak tahu keperluan kalori seharian (DCR) anda. Nilai DCR seseorang adalah unik dan bukan angka anggaran or average. Pastikan anda kenalpasti DCR anda.

Tip-kurus-kesilapan-dalam-diet

8.Elak makanan tempatan.
Saya sendiri pun makan di mamak hari-hari. Gaya hidup saya sememangnya Malaysian. Tiada masalah makan makanan kita selagi ia selari dengan keperluan kalori anda. Makanan barat seperti pizza, pasta, sandwich, meatballs pun boleh menggemukkan.

9. Terlalu fokus kepada satu perkara.
Ada yang ingat makan oats semata-mata boleh kurus. Atau minum air kosong sahaja. Diet yang baik bukanlah bergantung kepada satu atau dua makanan/minuman. Ia merangkumi kesemua pilihan harian dan jangka masa panjang.

10. Diet jangka masa pendek.
Bila dengar perkataan diet, ramai anggap ia sebagai suatu program 12 minggu atau short-term tapi tu SALAH. Diet sepatutnya menjadi amalan sepanjang masa. Definisi “diet” pun adalah “amalkan pemakanan”. Jadi pastikan anda amalkan diet anda bukanlah untuk short-term tetapi sepanjang hayat.

So..dalam 10 kesilapan diatas, ada tak yang korang buat hari2?Mesti ada kan....jadi korang dah tau la kan kat mana silapnya diet korang yang sampai, sekarang tak kurus-kuruskan...:-)

Nak lagi cepat kurus..Rahsia yang tidak lagi rahsia,iaitu konsisten Vitamin Kurus Shaklee..sepanjang yati jadi pengedar Shaklee ramai pelanggan yang repeat order berkali kali set kurus basic shaklee ni...hanya dengan Herblax,Lecithin & Alfalfa mereka dah berjaya turun berat badan dengan jayanya...Best ke Best?Vitamin Shaklee ni bukan pil kurus semata2 ok, dengan set kurus shaklee juga, kesan lain yang dapat Kulit Cantik,Perut Kempis, Kolestrol turun,Hilang masalah sembelit dan banyak lagi..memang syookk...nak tahu lebih lanjut wasap je yati ya. 013 2221663



Tips Turunkan Berat Badan Tanpa Diet


TIPS PEMAKANAN BETUL YANG ANDA PERLU TAHU UNTUK KURUS.KLIK SINI

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

No comments:

Post a Comment