Monday 25 December 2017

Tanda Tanda Anda Mengalami Vertigo Dan Cara Mencegahnya

Vertigo?? Pertama kali yati dengar perkataan vertigo adalah  sewaktu kawan yati sendiri yang mengalami gejala Vertigo ni. Zaman sekarang ni macam-macam penyakit boleh kena. Sebab itu kita kena jaga pemakanan semenjak kecil lagi dan juga mengamalkan kehidupan yang sihat.


Vertigo adalah gejala dimana keadaan atau rasa persekitaran berpusing atau berputar. Perasaan ini akan menjadi teruk sehingga pesakit berasa sukar untuk menyeimbangkan badan apabila berdiri dan sekaligus sukar untuk melakukan tugas seharian. Bukan sahaja pesakit itu rasa berpusing atau berputar, malahan juga boleh menyebabkan muntah yang teruk sepanjang hari.

Serangan Vertigo ni boleh datang bila-bila waktu dan jangka masa serangan ada mengambil masa  beberapa saat dan ada mengambil masa yang agak  lama, bergantung kepada tahap serangan vertigo itu sendiri.


PUNCA SERANGAN VERTIGO

Vertigo biasanya disebabkan oleh masalah dengan keseimbangan di telinga dalam, namun begitu ia juga  boleh disebabkan oleh masalah di bahagian tertentu otak


  • Berlakunya keradangan saraf vestibular, yang masuk ke telinga dalam dan menghantar mesej ke otak yang membantu mengawal keseimbangan,disebabkan keradangan ini badan akan menjadi tidak seimbang dan persekitaran menjadi berpusing.
  • Boleh juga disebabkan oleh migrain
  • Pengurangan aliran darah ke otak. Terdapat kemungkinan berlakunya pendarahan di bahagian otak belakang atau lebih dikenali sebagai cerebelar hemorrhage.
  • Penyebab yang paling jarang berlaku adalah terdapat tumor yang menganggu saraf penghubung di antara telinga ke otak atau acoustic neuroma/strok/kecederaan pada bahagian kepala/MS (multiple sclerosis)
TANDA-TANDA VERTIGO

● Rasa berputar ketika baring atau berdiri
● Mual dan muntah
● Telinga berdengung
● Sensitif terhadap cahaya atau bunyi bising
● Pandangan menjadi gelap
● Benda yang dilihat berubah menjadi berganda
● Sakit kepala yang keterlaluan
● Cepat berasa lelah (stamina menurun)
● Daya ingatan semakin menurun

BAGAIMANA CARA MERAWAT VERTIGO

Sesetengah kes vertigo bertambah baik dari masa ke masa, tanpa perlunya rawatan. Walaubagaimanapun,jika serangan vertigo ini berlanjutan dan kerap berulang,perlulah mendapatkan rawatan di hospital bagi memastikan tiada penyakit kronik dan untuk merawat vertigo dengan segera. Ini kerana vertigo akan menyebabkan pesakit itu mengalami kesukaran untuk berdiri dan berjalan.Kemungkinan juga vertigo akan menyebabkan gangguan pendengaran ke atas pesakit sama ada sebelah telinga atau kedua-dua belah telinga.

CARA MENCEGAH VERTIGO

1. Jangan Bergerak Secara Tiba-tiba
Elakkan daripada bergerak secara tiba-tiba dan cepat, ini kerana pergerakan secara tiba-tiba dan cepat akan menyebabkan tubuh mengalami gangguan vertigo.

2.Posisi Kepala yang Lebih Tinggi Pada Waktu Tidur
Aliran darah akan lebih lancar.

3.Menjalani Kehidupan yang Sihat
Kehidupan seharian yang sihat salah satu cara untuk mencegah daripada penyakit vertigo. Makan makanan yang sihat, tidak merokok,dan juga melakukan aktiviti yang mengeluarkan peluh seperti berjalan kaki, bersukan akan memberikan tubuh yang sihat sekaligus mencegah daripada terkena pelbagai penyakit.




BAGAIMANA VIVIX MENCEGAH PENYAKIT VERTIGO

Salah satu sebab berlakunya Vertigo adalah disebabkan keradangan yang berlaku di dalam telinga. Jadi dengan vivix ia membantu untuk baik pulih bahagian dalaman telinga yang rosak akibat radang atau jangkitan bakteria dan virus.

Vivix juga membantu membetulkan saraf dan bahagian dalam otak yang terganggu yang menyebabkan ‘central vertigo’.
  • Vivix merupakan Anti-oksida yang terbaik dihasilkan oleh Shaklee yang merangkumi semua keperluan dalam tubuh badan seperti pemulihan fungsi sel, melambatkan pembentukan protin AGE (advanced glycation end product) yang boleh menggangu keutuhan sel dan melindungi sel baik daripada rosak.
  • Vivix juga membantu meningkatkan sistem imunisasi badan bagi membantu melawan penyakit-penyakit kronik yang lain seperti jantung, darah tinggi,kanser,strok,kencing manis, kolestrol tinggi,slip disc, dan banyak lagi.
  • Dalam satu ujian klinikal yang dijalankan oleh saintis Shaklee, telah menunjukkan tindakbalas vivix yang melambatkan pembentukan protein AGE yang merosakkan sel-sel badan. Vivix membantu mempertingkat fungsi otak.

TESTIMONI VIVIX DALAM MEMBANTU PESAKIT  VERTIGO

1.Alhamdulillah, apabila dah rasa normal, tambah 2 botol lagi vivix.



2.Testimoni menusuk kalbu, kepala dah tak rasa melayang.


3.Alhamdulillah, setelah dah macam2 usaha cuba untuk merawat mak dari masalah Vertigo, akhirnya selepas 3 botol minum vivix, mak dah sembuh dari vertigo.

Semoga apa yang dikongsikan ini, dapat membantu anda daripada menanggung sakit disebabkan Vertigo. Lindungilah badan kita daripada diserang oleh pelbagai penyakit yang menyebabkan aktiviti harian kita terganggu dan juga diri sendiri yang sakit. Dapatkan Vivix Shaklee sekarang untuk kehidupan yang sihat dan ceria.

Bagaimana nak dapatkan Vivix Shaklee?

Anda mempunyai beberapa pilihan:
1.Belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit klik gambar eSell di bawah.
2.Hubungi saya di talian Whatsapp 013 222 1663 untuk sebarang bantuan
3.Pembelian di branch Shaklee dengan daftar keahlian di bawah yati ID No 909121

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663 
ID No :909121

1 comment: