Thursday 21 December 2017

Cara Cepat Pulihkan Tulang Patah Dengan Nutrisi Yang Cukup

Tulang patah boleh berlaku ke atas sesiapa sahaja tidak kira usia termasuklah anak-anak kecil. Tulang patah berlaku sama ada akibat terjatuh, kecederaan disebabkan kemalangan atau juga disebabkan osteoporosis (kerapuhan tulang).

Apabila berlakunya tulang patah,rawatan segera perlu diberikan. Pertama sekali adalah dapatkan rawatan dengan yang pakar iaitu doctor.Ikut segala nasihat yang doctor berikan.Rawatan alternative seperti supplemen akan membantu dalam mempercepatkan proses penyembuhan tulang patah dengan segera dan cantik supaya tulang patah kembali kuat dan sihat.


Terdapat 2 golongan tulang patah iaitu tulang patah tertututp dan tulang patah terbuka. Tulang patah tertutup ialah dimana keadaan tulang patah tidak keluar kulitnya. Manakala tulang patah terbuka sebahagian atau keseluruhan tulang yang patah menembusi kulit.Kedua2 kategori tulang patah ini perlulah mendapat rawatan.


Menurut Dr. Zubaidi Haji Ahmad, proses penyembuhan tulang melalui 3 proses secara serentak iaitu

1.Pembengkakan (inflamasi)
2.Penyingkiran sel-sel tulang yang rosak
3.Pembentukan semula tulang yang baru

Proses bengkakan mengambil masa beberapa hari selepas tulang itu patah. Pembekuan darah akan berlaku ditempat yang patah bagi memberikan kestabilan kepada struktur dan rangka awal tulang yang baru. Kemudian, sel-sel tulang yang rosak beserta darah beku tadi dikeluarkan bagi memberikan ruang kepada sel-sel tulang baru yang kuat dan kaya dengan kalsium.


Proses pembentukan semula tulang baru adalah fasa terkahir yang mengambil masa dua bulan atau lebih untuk tulang patah kembali kepada normal.Oleh kerana proses penyembuhan tulang patah adalah proses yang kompleks dan kadar penyembuhannya adalah berbeza mengikut individu bergantung kepada banyak faktor seperti jenis tulang patah, umur individu yang patah, penyakit kronik yang dihidapi dan faktor pemakanan individu itu sendiri.



PENGAMBILAN NUTRISI YANG TEPAT MEMBANTU PROSES TULANG PATAH CEPAT SEMBUH

1.KALSIUM  - Kalsium diperlukan untuk menjaga dan mengekalkan kesihatan tulang.Mineral utama dalam tulang adalah kalsium, jadi pentingnya sumber kalsium yang perlu kita bekalkan kepada tulang setiap hari.

Selain itu, mengambil diet yang kaya dengan kalsium seperti susu, tauhu, yoghurt pisang, dan lain-lain juga sangat membantu memenuhi keperluan kalsium seharian.

2.MAKANAN KAYA VITAMIN D - Tanpa vitamin D yang mencukupi, kalsium yang terkandung dalam makanan dan supplemen tidak akan dapat diserap secara sepenuhnya oleh tubuh ini kerana vitamin D berperanan untuk menyerap kalsium secara optimum ke dalam darah dan tulang.

3.MAKANAN KAYA VITAMIN K - vitamin K penting untuk kesihatan tulang yang menyeluruh terutamanya berperanan penting dalam penyembuhan patah tulang. Ini kerana vitamin K berfungsi untuk memperkuat osteocalcin iaitu komponen protein penting pada tulang. Proses ini akan meyembuhkan patah tulang dengan cepat dan mengelakkan risiko tulang retak.

4.PROTEIN TANPA LEMAK
– Tubuh tidak boleh membina semula tisu yang hilang tanpa protein. Cuba untuk mendapatkan sekurang-kurangnya 4-5 oz hidangan protein tanpa lemak organik seperti ikan atau daging lembu yang diberi makan rumput.

5.VITAMIN C – penting untuk penghasilan kolagen iaitu komponen penting kulit dan tisu. Tingkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya vitamin C seperti buah-buahan sitrus, paprika, strawberi dan tomato.


CADANGAN SUPLEMEN SHAKLEE UNTUK CEPAT PULIHKAN TULANG PATAH



1.OSTEMATRIX
Ostematrix lengkap dengan unsur Kalsium, Magnesium, dan Vitamin D. Vitamin D dalamnya penting untuk memastikan penyerapan kalsium dalam darah dengan lebih efektif.

Istimewanya kandungan didalam Ostematrix Shkalee mengandungi
  • 1,000 mg (100% DV) unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi.
  • 400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya.
  • 400 IU (100% DV) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium



2.ESP (ENERGIZING SOY PROTEIN)
ESP kaya dengan sumber protein Non GMO (tidak diubah genetik) yang diperlukan oleh  tubuh untuk membina semula sel-sel tulang yang rosak.ESP juga mengandungi semua 9 asid amino perlu yang tidak dihasilkan oleh badan dan didapati daripada makanan. Protein penting untuk menguatkan matriks tulang.ESP adalah Hot produk dalam membantu tulang patah untuk kembali sihat dan kuat.


3.VITAMIN C
Vitamin C membekalkan 500 mg vitamin C untuk keperluan harian. Penting untuk penyembuhan luka dan merangsang penghasilan kolagen, iaitu tisu penyambung di bahagian sendi.


4.OMEGA GUARD (MINYAK IKAN)
Omega Guard membekalkan asid lemak omega-3 yang dapat bantu mencegah degradasi tulang rawan pada sendi, dan memelihara sendi yang cedera disebabkan patah.Ia juga bertindak sebagai pelincir yang dapat bantu melancarkan pergerakan.


TESTIMONI TULANG PATAH BERCANTUM KEMBALI



Semoga dengan apa yang dikongsikan ini dapat membantu tuan/puan dalam proses mempercepatkan penyembuhan tulang patah. Tak kira apa jua keadaan, jangan hanya berserah tanpa usaha untuk sembuh.

Order Vitamin Tulang Patah sekarang. KLIK Gambar ESell dibawah.



Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

No comments:

Post a Comment