Tuesday 18 February 2014

Kenali Anemia;Awas Bahaya Anemia

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melaporkan kadar kelaziman anemia paling tinggi berlaku di kalangan penduduk Asia Tenggara iaitu 57 peratus.

Kajian Universiti Putra Malaysia (UPM) pada 2007 mendapati 38 peratus wanita Malaysia mengalami masalah kekurangan darah dan 84.8 peratus tidak mendapat cukup asid folik iaitu satu daripada vitamin B yang membantu badan menghasilkan sel baru, termasuk sel darah merah.

Anemia merupakan keadaan kekurangan Hemoglobin (Hb) di dalam sel darah merah. Hemoglobin merupakan pengangkut oksigen dan zat makanan ke seluruh badan. Oleh Itu, apabila anda mengalami Anemia, tisu seluruh badan menjadi hipoksi (Kurang Kandungan Oksigen).
Keadaan ini memaksa paru-paru dan jantung bekerja lebih kuat untuk memasukkan lebih banyak oksigen ke dalam darah. Ini menyebabkan individu anemia tercungap-cungap selepas melakukan kerja ringan.

KLASIFIKASI
Anemia Teruk : Hb < 9gm%
Anemia Sederhana : Hb 9 – 11 Gm%
Hb Normal : Hb ≥ 11 Gm%

Antara punca utama anemia ialah:-
1. Kekurangan zat besi-
-Zat besi diperlukan untuk proses penghasilan sel darah merah di dalam sumsum tulang dan membolehkan sel darah berfungsi dengan cekap.
-Kekurangan zat besi menghalang sumsum tulang menghasilkan hemoglobin yang menjadi unsur penting dalam sel darah merah. Apabila sel darah merah kurang, paras hemoglobin juga rendah


2. Kekurangan vitamin C
-Vitamin C penting untuk penyerapan zat besi. Kekurangan vitamin C noleh mengganggu penyerapan zat besi yang membawa kepada anemia.

3. Kekurangan vitamin B terutama Cobalamin dan asid folik
-Kekurangan kedua-dua vitamin ini menyebabkan sumsum tulang menghasilkan sel darah merah yang sangat besar. Namun, saiz sel darah bukan penentu keupayaan untuk membawa lebih banyak oksigen.
4. Masalah tiroid
5. Peningkatan keperluan (Ibu Hamil Atau Menyusu)
6. Pendarahan semasa mengandung dan buasir
7. Kerap Mengandung (Jarak Kehamilan Kurang 2 Tahun)
8. Kerap Mengambil Makanan Penghalang Penyerapan Zat Besi Seperti Teh Dan kopi bersama hidangan



APAKAH BAHAYA ANEMIA KEPADA KESIHATAN?

Anemia yang teruk boleh membawa maut!
Ibu hamil dan menyusukan anak memerlukan zat besi yang cukup untuk proses kehamilan dan penyusuan yang baik, lebih-lebih lagi bagi ibu hamil yang mengalami pendarahan, dan ibu menyusu yang sudah kedatangan haid.

Tanda2 kekurangan zat besi:

- Badan letih dan lesu
- Kulit kelihatan pucat
- Sering hilang fokus
- Semput
- Sakit kepala
- Jantung berdebar
- Sering lupa
- Tersangat kurus
- Bagi ibu menyusu mungkin mengalami kekurangan susu badan
- Bagi ibu hamil mungkin mengalami masalah dengan kandungan


Rawatan dan Cara Mengatasi
Boleh dapatkan makanan tambahan semulajadi Shaklee untuk mengatasi kekurangan zat.
Vitamin Shaklee untuk Mencegah Animea

1-VITA-LEA IRON FORMULA : Mengandungi zat besi yang membantu pembentukan sel darah merah dan menghasilkan sel darah yang sihat. Zat besi menjadi sebahagian daripada struktur hemoglobin yang membawa oksigen ke tisu dan sel

2.SUSTAINED RELEASE VITA-C : Membantu penyerapan vitamin B12 dan zat besi. Vitamin C juga membantu pengeluaran hemoglobin dan meningkatkan pertahanan badan.

3.B- COMPLEX : Meningkatkan sel darah merah dan hemoglobin. Shaklee B-complex adalah lengkap dengan 8 kumpulan Vitamin B termasuk B12 dan folat.

4,ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP) : Sebagai sumber protein untuk membantu badan menghasilkan sel darah. Selain itu ESP juga membantu membekalkan tenaga kepada badn yang lemah terutama badan yang sedang mengalami proses pemulihan.

Anemia bukan penyakit, tetapi ia boleh menjejaskan kecekapan fungsi badan.Orang yang mengalami masalah anemia cepat berasa letih dan tidak boleh bergiat dalam aktiviti cergas. Paling penting, amalkan pemakanan yang seimbang dan kaya zat besi bagi mencegah animea berlaku. Insyaallah.

sumber:http://www.eserikasih.com

Dapatkan sekarang vitamin anemia shaklee ,cegah sebelum parah.Hubungi yati,percuma konsultasi untuk pelanggan tersayang.

Order Vitamin Anemia Shaklee di sini.



3 Kelebihan Vitamin C SHaklee Yang Anda Perlu Tahu





Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim 
Fanpage:Haryati to U shoppe 
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

1 comment:

  1. Cara menaikkan bacaan Hb bagi pesakit Anemia,Ibu Hamil dengan cepat dan selamat.

    ReplyDelete