Monday 17 February 2014

Diet yang sihat untuk kanak-kanak

DIET UNTUK KANAK-KANAK : TINGKATKAN MOOD, INGATAN & FOKUS

1.KAWAL PENGAMBILAN GULA UNTUK KAWAL TEKANAN PERASAAN ANAK

Kajian menunjukkan bahawa apabila seseorang berada dalam keadaan tertekan, tubuh merembeskan sejenis hormon yang menyebabkan otak mencari jalan untuk meredakannya. Sayangnya, otak akan menghantar signal untuk melegakan stress dengan makanan bergula. Makanan bergula boleh membantu meredakan stress dalam jangkamasa yang singkat, namun kesan buruknya berpanjangan.

Kawallah stress anak-anak dengan selalu beraktiviti bersama mereka, menggalakkan mereka bersosial dan bersukan, serta mengelakkan makanan berproses dan stimulan seperti kafein.

2.TINGKATKAN INGATAN ANAK DENGAN KOLINA

"Sel-sel otak bergabung"

-Sel otak lebih senang bergabung apabila ia dalam keadaan teruja, dan ia disebabkan oleh hormon acetylcholine yang dicetuskn oleh KOLINA, sejenis bahan yang terdapat dalam lecithin di dalam telur dan soya.

3.TINGKATKAN MOOD DENGAN PROTEIN

Makan bergula dan mengandungi karbohidrat boleh meningkatkan hormon 'gembira' dalam masa yang singkat, namun pengambilan berlebihan boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan anak. Galakkan anak-anak makan makanan berprotein tinggi untuk meningkatkan mood mereka.

4.TINGKATKAN FOKUS DENGAN MINYAK IKAN

Untuk fokus, anak-anak memerlukan serat saraf otak yang sihat dan berkembang. Serat-serat ini dibina dengan sejenis lelemak dipanggil myelin. Omega-3 membantu mendapatkan myelin yang sihat.

Sediakan makanan seimbang untuk anak-anak, jauhkan mereka dari makanan rapu!

*OMEGA GUARD mengandungi Omega-3 & Meal Shakes membekalkan protein dan serat untuk kanak-kanak.
Diet yang Sihat
Selain itu, seperti yang kita maklum amalkan makanan sunnah iaitu kismis, madu & kurma. Jadikan makanan ini sebagai makanan harian anak-anak dari kecil lagi. Insyaallah, semoga anak-anak kita membesar dengan sihat, bijak dan menjadi anak yang soleh atau solehah. Aamiin.

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim 
Fanpage:Haryati to U shoppe 
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

No comments:

Post a Comment