Thursday 13 March 2014

Jangan Bersedih, Allah Tak Suka

Dalam sirah Rasulullah SAW, kematian isterinya Saidatina Khadijah dan bapa saudaranya Abu Talib merupakan peristiwa yang amat menyedihkan dan meruntun hati, sehinggakan tahun tersebut dipanggil Tahun Kesedihan.

Perginya cinta hati pengubat jiwa, dan pelindung Baginda, memberi impak yang besar terhadap perjuangan dakwah Rasulullah SAW. Ketiadaan Abu Talib menambah keberanian puak kafir Quraisy bertindak di luar batasan terhadap Baginda.

Namun Rasulullah SAW tetap kental dalam kerja dakwahnya. Baginda tidak tunduk dan terbawa-bawa dengan kesedihan dan kelemahan, sebaliknya bertindak proaktif dengan mencari medan baru yang berpotensi untuk mengembangkan Islam.

Kesedihan, menurut Ibn Qayyim, bukanlah sifat yang harus ada dalam diri seorang Muslim. Di dalam al-Quran bahkan tidak menyebut tentang 'hazn' (sedih) melainkan menafikannya.

“Dan jangan kamu bersikap lemah, dan jangan pula kamu bersedih hati.” [Ali Imran:139]

"Barangsiapa yang mengikuti petunjuk-Ku, niscaya tidak akan ada kerisauan di antara mereka, dan tidak pula mereka bersedih hati.” [Al Baqarah: 38]


Malah, terbawa-bawa dalam kesedihan ini telah dinukilkan oleh Allah SWT sebagai satu cara syaitan, dan Allah melarang kita untuk menyebar-nyebarkan tentang kesedihan.

"Sesungguhnya pembicaraan rahsia itu adalah dari syaitan, supaya orang-orang yang beriman itu berduka cita, sedangkan pembicaraan itu tiadalah memberi mudarat sedikitpun kepada mereka, kecuali dengan izin Allah dan kepada Allah-lah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakkal" [Al-Mujadilah:10]

Jangan bersedih, sebab usia kita yang sebenarnya adalah kebahagiaan dan ketenangan kita. Oleh sebab itu, jangan habiskan usia kita dalam kesedihan, jangan biarkan malam-malam kita dalam kecemasan, jangan kita tukar kebahagiaan dengan ketakutan, dan jangan mensia-siakan waktu kita yang masih tersisa, kerana sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang mensia-siakan waktu.

Namun, kita sebagai manusia biasa tidak dapat lari dari berasa sedih, gusar, resah, gelisah... namun segeralah meminta pertolongan dari Allah agar kesedihan itu tidak membawa mudarat kepada kita. Kesedihan yang membawa mudarat ialah bila kita mula merasa tidak bersemangat, datanglah perasaan malas, lemah longlai... dan pada masa ini syaitan bertepuk tangan.

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim 
Fanpage:Haryati to U shoppe 
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

2 comments: