Tuesday 31 December 2013

Kepentingan Kolagen Untuk Kekal Cantik dan Awet Muda

Assalamualaikum dan salam sayang kepada semua pembaca2 yati yg cantik2. Sebelum masuk tido, tetiba teringin nak bercerita pasal kolagen. Untuk pengetahuan semua, kolagen dalam badan kita akan berkurangan pada akhir 20an, jadi penggunaan kolagen diperlukan dalam diet seharian kita semua.Selepas usia 45-50 tahun, badan kita akan kehilangan hampir separuh daripada kolagen yang ada.

Jadi, semakin tua, semakin berkurangan kolagen dalam badan. Oleh itu kolagen diambil sebagai makanan kesihatan untuk pelbagai penyakit seperti osteoarthritis (sakit sendi), osteoporosis, arteriosclerosis selain untuk kegunaan kosmetik dan pelembab kulit.

JANGAN tunggu kedut mula kelihatan utk mula menggunakan produk anti-penuaan.Kolagen amat penting utk mengekalkan keremajaan kulit. Jika kulit tidak berhenti menghasilkan kolagen dan kolagen tidak rosak, kulit kita akan kekal tegang dan anjal serta pori-pori akan halus dan kekal kecil.

Kepentingan Kolagen
Apakah kepentingan kolagen kepada badan anda?

Badan kita memerlukan kolagen untuk melawan kemerosotan tubuh akibat proses penuaan. Tanpa kolagen, kulit kita akan suram, kedut-kedut mula kelihatan, rambut menipis dan beruban. Keadaan ini berlaku bila kita meningkat usia kerana pada masa itu badan kita tidak lagi menghasilkan kolagen. Kehilangan kolagen di dalam tisu penghubung iaitu "tendon", ligamen, "muscle" dan "cartilage" menyebabkan pengurangan sokongan kepada struktur sendi. 

Kolagen terdapat pada,kornea, kanta mata. kulit, salurdarah, keratin (rambut, kuku), tulang, tendon ,rawan sendi, dan gigi,hati,tulang sum-sum dan tisu dan organ seperti buahpinggang,jantung serta sistem limfatik.

10 Fungsi Kolagen untuk kekal cantik dan awet muda:

1. Memelihara ketegangan dan keanjalan kulit
2. Memelihara kelembapan kulit
3. Menyokong baikpulih tisu dari kecederaan otot dan tulang
4. Menguatkan otot dan tulang
5, Membantu hati dalam proses detoksifikasi(buang toksin)
6. Memelihara kelenturan sendi
7. Mengurangkan keradangan(inflammation)
8. Memberi tenaga
9. Membantu pola tidur
10. Memulihkan penyakit saraf dengan membina semula lapisan protin pada saraf.

Kolagen bukan sekadar untuk cantik dan menegangkan kulit. Ia struktur pengukuh tisu lembut yang sangat penting 


Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:- 

FB:Haryati Mat Yasim 
Fanpage:Haryati to U shoppe 
Email:haryati.yasim@gmail.com 
sms / whatsapp :0132221663 
ID No :909121

No comments:

Post a Comment