Saturday 14 June 2014

Supplements;Keperluan atau Pembaziran?

Alhamdulillah...sudah 2 tahun lebih saya amalkan makan supplement shaklee..iaitu semenjak mengandungkan anak yang kedua Uwais Dzulkarnain. Apa yang saya nampak dengan jelas, kesihatan saya boleh dikatakan dalam tahap cemerlang...kadang2 ada juga sakit kepala, rasa lemah2 badan tapi  xde sampai orang panggil tahap sakit kritikal...syukur diatas kesihatan yang diberikan oelh Allah taala. Sesungguhnya supplement hanyalah salah satu usaha saya untuk sihat...semuanya dengan izin ALLAH taala.
Supplements

Berbalik kepada tajuk entry kali ini, saya ingin kongsikan ulasan yang di olah oleh Dr Malinda.

Terima kasih kepada anda yang telah menjawab survey saya sebelum ini. Thanks a lot!

Ok. Saya akan cuba mengupas dan berkongsi sedikit sebanyak isu tentang Pemakanan Tambahan kali ini.

New England Journal of Medicine dan Journal of the American Medical Association telah merumuskan 5 perkara :

1) Ramai orang tidak mendapat jumlah keperluan vitamin dan mineral yang cukup melalui pemakanan atau diet sahaja.

2) Kekurangan beberapa jenis vitamin dalam badan berkait rapat dengan penyakit seperti kanser, osteoporosis dan penyakit jantung.

3) Individu yang kekurangan folic acid dan vitamins B6 and B12, berisiko untuk mendapat penyakit jantung, kanser colon, kanser payu dara dan kecacatan saraf tunjang pada bayi (spina bifida).

4) Kekurangan Calsium dan Vitamin D menyebabkan risiko untuk Osteoporosis.

5) Kekurangan antioksidan (vitamin A, C dan E) mendedahkan kita untuk mendapat pelbagai penyakit kronik yang lain.

Hanya selepas 50 tahun, Banyak kajian menunjukkan bukti bahawa pengambilan sekurang-kurangnya multivitamin akan mengurangkan risiko penyakit kronik, meningkatkan kualiti kesihatan dan menyumbang kepada pemanjangan usia dan journal-journal antarabangsa mula berkata bahawa pengambilan vitamin adalah satu langkah yang bijak.

Ia penting untuk kehidupan sekarang, Tetapi - Of course anda perlu berhati-hati dalam pemilihan pemakanan tambahan anda. Go for Natural based (organic) berbanding chemical based. Pemilihan yang tidak tepat pasti akan memberi implikasi kurang baik terhadap buah pinggang, hati dan organ dalaman anda dan pemilihan supplement yang baik pastinya akan membantu anda untuk kesihatan yang lebih baik pada masa akan datang.

Buat pilihan bijak. Jangan Mudah terpedaya.

- Dr. Malinda

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

No comments:

Post a Comment