Thursday 8 September 2016

11 Sebab Buah Pinggang Rosak ;Buah Pinggang Tanggujawab Anda

Seringkali kita dengar pada zaman sekarang..terlalu ramai rakyat Malaysia mengalami masalah buah pinggang...kalau zaman dahulu...selalunya yang mengalami masalah buah pinggang ni mereka yang dah berumur..tapi sekarang kanak2 yang berumur 8 tahun pun dah ada yang mengalami buah pinggang rosak.

Saya sendiri yang kerja di syarikat logistik Kelatan, boleh dikatakan hari2 ada je ubat yang perlu dihantar ke rumah pesakit. Tu untuk mereka yang mencuci buah pinggang di rumah..kalau yang perlu mencuci darah di hospital lagi la ramai kan.

Masalah kegagalan buah pinggang yang semakin meningkat di kalangan masyarakat kita dipercayai akibat gaya hidup dan tabiat pemakanan tidak sihat yang boleh menjurus kepada penyakit kencing manis serta tekanan darah tinggi.

Di sini saya kongsikan 11 sebab buah pinggang rosak yang di tulis oleh Dr Malinda.

Perkongsian daripada Dr Malinda

Recently terima beberapa call yang mencari doktor untuk jaga dialysis centre. Excitedly, mereka kata sekarang ni doktor yang terlatih dalam dialysis ni macam goreng pisang panas. High demand!
True Enough. Tapi apa maksudnya? Terlalu ramai pesakit yang perlu menjalani dialysis! Kes penyakit buah pinggang semakin meningkat, betul?
Cukuplah 13 tahun melihat saya arwah ayahanda tersayang menderita penyakit buah pinggang. Di tebuk perut untuk 'Peritoneal dialysis'. Di operation utk AV Fistula. Menahan sakit di cucuk setiap 2 hari sekali utk mencari urat darah menyambung ke mesin dialysis. Kurang darah. Susah bernafas akibat air banyak yang berkumpul dalam badan dan pelbagai komplikasi lain..
Being as a doctor is different. Tapi bila perkara itu berlaku pada anggota keluarga sendiri - Then, baru kita betul-betul tahu, how they suffer!
Saya tidak mahu itu kesudahan hidup saya. Saya tidak mahu ia berlaku lagi pada ibu, suami, anak-anak dan keluarga saya. Saya juga tidak mahu anda semua mengalami nasib yang sama. It's really PAINFUL! Jaga diri kerana jika kita perlu menjalani dialysis setiap 2-3 hari sekali, semua anggota keluarga akan merasa kesulitannnya..

11 Faktor yang merosakkan Buah Pinggang:
1) Kerap tahan kencing
2) Kurang minum air
3) Suka makan makanan masin
4) Suka minum minuman bergas.
5) Kerap kena jangkitan 'kencing kotor' (Urinary Track Infection) dan tidak dirawat dengan sempurna.
6) Kerap makan daging merah dan Seafood (Tinggi Uric Acid)
7) Kerap makan Pil Tahan Sakit
8 ) Merokok
9) Obesiti
10) Alkohol
11) Penyakit Darah Tinggi dan Kencing Manis yang Tidak terkawal
Buah Pinggang Kita. Amanah Kita.
- Dr. Malinda.


Testimoni Hebat Vivix Shaklee

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

No comments:

Post a Comment