Sunday 10 March 2013

Panduan Memilih Soya yang Terbaik

Seperti yang sedia maklum, pelbagai jenis soya terdapat di pasaran, ada jenis serbuk, kotak, dan sebagainya. Saya percaya kebanyakan kita memang suka makan atau minum soya kan? Persoalannya di sini ialah, adakah soya yg kita ambil dalam diet seharian selamat atau tidak?

Jom kita lihat tips bagi memilih soya yang terbaik:-

1. Kacang soya itu ditanam secara organik
  - Kenapa soybeans mesti ditanam secara organic? Ini kerana kajian penananam secara kimia (bukan organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan. Dan dari segi kajian sudah terbukti ada hubungkait antara cancer dan nitrates. Jadi amatla penting pesticides, fungicides, and herbicides tidak digunakan disepanjang proses pembesaran soybeans ni.

2. Soybean tu mestilah Non GMO ( tak dihasilkan secara genetic)
- Kenapa soy protein mestilah non genetik engineered?sebab secara umumnya..soybean yang dari jenis genetic ni adalah murah utk dihasilkan (ni lebih kurang vitamin sintetik danvitamin natural dan kebanyakkan syarikat akan mencari cara utk menjimatkan kos dan semestinya menggunakan soybean yg dihasilkan secara genetic. Dr. Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan.

3. Protein Soya itu mesti mengandungi 9 asid amino perlu
- Ini ciri yang amat penting. Badan memerlukan kesemua 9 asid amino ini untuk menghasilkan hormon, jus penghadaman, antibodi, dan enzim. If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body functions are delayed or stopped.

4.Dalam proses pembuatan soy isolate, soyflakes mesti dibersihkan dengan air bukan dengan  
   alkohol
- Alkohol tu haram yelah satu hal juga. Tapi kalau dicuci dengan alkohol, ianya akanmemusnahkan kandungan isoflavone, up to 88%! Sedanglan isoflavone itu diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser paru-paru dll. Isoflavone juga bermanfaat dlm penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang.

5.Bahan anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan 
- Soya yang mentah mengandungi sebatian "anti-growth" & "anti-tyrosine". Sedangkan kalau kekurangan bahan-bahan ini akan menyebabkan low blood pressure, low body temperature, and restless leg syndrome. Find a brand that uses an extracting process that removes this substance, yet keeps the soy in a raw form in order to maintain the highest level of amino acids and isoflavones which are very sensitive to heat.

6. Proses pembuatan protein soya sebaiknya tanpa pemanasan
- Asid amino sangat sensitif dengan suhu yang panas. In some studies, cooking protein has been shown to destroy up to 50% of some essential amino acids. If an individual consistently consumes a diet that is lacking in all of the essential amino acids, inadequate brain development and hormones, or other body tissue development can be the result

7. Soy isolate itu mesti ditambah dengan unsur kalsium
- Kajian/artikel melaporkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Dan oleh yang demikian unsur kalsium yang secukupnya mesti ditambah dalam protein soya itu untuk meneutralkan kembali serbuk soya tersebut. Kebanyakan pengusaha/pengeluar protin tidak menambah cukup kalsium ini.

Itulah 7 tips untuk panduan kita dalam memilih soya...Jadi, bagaimana pula dgn ESP (Energizing Soy Protein) Shaklee? Semestinya QC PASSED..mengikut syarat-syarat dalam pemilihan soya yg terbaik!..hehehe...Sebab itulah saya minum ESP tanpa was-was dan ragu2...Jadi kita mesti ingat pengambilan secara berlebihan bagi mana-mana makanan juga tdk elok, termasuk lah pemakanan soya.

Wallahu a'lam....
Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:- 

FB:Haryati Mat Yasim 
Fanpage:Haryati to U shoppe 
Email:haryati.yasim@gmail.com 
sms / whatsapp :0132221663 
ID No :909121

No comments:

Post a Comment