Friday 22 December 2017

Sakit Tulang Belakang Ketika Hamil, Atasinya Dengan Segera Dan Berkesan

Sakit tulang belakang sewaktu hamil adalah perkara biasa bagi ibu hamil. Dianggarkan separuh atau lebih dikalangan ibu hamil akan mengalaminya. Sakit belakang ketika hamil ianya disebabkan oleh perubahan hormon dan perubahan postur badan yang berubah selari dengan tumbesaran janin dalam kandungan.



Sakit belakang sewaktu hamil boleh dibahagikan kepada dua kategori:


  1. Faktor yang sama dengan wanita tidak hamil,iaitu sakit belakang yang sebenar. 
  2. Disebabkan hormon sewaktu hamil. Sakit girdel pelvis (PGP), yang berlaku akibat kehamilan dan perlu diuruskan secara berbeza daripada sakit belakang.
Antara saranan-saranan yang boleh dilakukan oleh ibu hamil untuk menghilangkan sakit belakang adalah:-
  • Berehatlah pada selang-selang masa yang tertentu
  • Sentiasalah tukar posisi puan
  • Elakkan daripada bersandar ke satu arah, dan sentiasalah tegakkan badan puan ketika berdiri, duduk, ataupun berjalan
  • Jika puan bekerja dalam keadaan duduk atau berdiri, menukar posisi adalah sangat penting
  • Cuba letakkan pek ais selama 15-20 minit pada bahagian yang paling sakit
  • Pakailah kasut rata yang mudah dipakai
  • Makan makanan bersumberkan kalsium supaya tulang lebih kuat dan sihat.

Kenapa Kalsium Sangat Penting Kepada Ibu Hamil?

Kalsium penting bagi ibu hamil untuk pembentukan tulang dan pertumbuhan gigi bayi terutamanya pada trimester ketiga. Kalsium juga penting sepanjang kehamilan bagi mengelakkan kekejangan otot kaki ibu dan kerosakan gigi kepada ibu itu sendiri. 

Kekurangan kalsium yang serius boleh mendedahkan wanita hamil kepada risiko pre-eklampsia yang boleh membawa maut kepada ibu dan bayi dalam kandungan.Bayi dalam kandungan akan menyerap kalsium dari tulang ibu, dan jika ibu sendiri kekurangan kalsium ia akan menjejaskan kesihatan ibu itu sendiri yang boleh menyebabkan risiko osteoporosis.

Pengambilan kalsium sehari yang dicadangkan untuk ibu hamil ialah dalam dos 1300mg (ibu berumur 14-18 tahun) dan 1000mg (ibu berumur 19-50 tahun).



Bagaimana Ostematrix Membantu Ibu Dalam Menangani Sakit Belakang?

Ostematrix lengkap dgn unsur Kalsium, Magnesium, dan Vitamin D. Vitamin D dalamnya penting untuk memastikan penyerapan kalsium dalam darah dengan lebih efektif.

Mengikut kajian pengambilan kalsium adalah paling baik jika diambil bersama dengan magnesium dan Vitamin D.Penyerapan kalsium akan jadi paling baik dengan kehadiran magnesium dan Vitamin D. Kekurangan magnesium memberi kesan kepada kemampuan tubuh mengawal penggunaan kalsium. Pengambilan kalsium dan magnesium yang tidak seimbang juga boleh menyebabkan penyakit batu karang.

Antara Manfaat Ostematrix Shaklee

1.Mencegah berlakunya kekejangan otot

Kejang otot adalah perkara biasa yang akan terjadi kepada ibu hamil.  Kekejangan otot ini berlaku tidak kira masa.  Sama ada ibu sedang tidur atau semasa melakukan aktiviti harian. Hanya ibu hamil sahaja yang tahu betapa sakitnya bila berlaku kejang otot yang datang tiba-tiba ni.

2.Menguatkan tulang ibu 

Semakin meningkat usia ibu hamil semakin berat janin dalam kandungan. Ini bermakna ibu juga perlu menampung berat badan termasuk berat anak yang dikandung. Maka, kekuatan tulang ibu hamil perlu supaya ibu hamil tidak merasa sakit tulang belakang untuk menampung berat yang semakin memberat.

3.Melegakan sakit tulang belakang, pinggang dan kaki

Oleh sebab itu pentingnya kalsium yang mencukupi kepada ibu hamil supaya dapat mengelakkan masalah sakit tulang belakang, pinggang dan kaki.

4.Mengelakkan Sembelit dikalangan Ibu Hamil

Masalah sembelit sering berlaku juga kepada ibu hamil. Antara faktor yang menyebabkan sembelit bagi ibu hamil adalah rasa kerisauan, kurang pergerakan fizikal dan kurang pemakanan yang berserat. Tubuh seorang wanita hamil mengandungi hormone progrestron yang banyak dan menyebabkan usus memproses makanan menjadi lambat.

5.Membantu pertumbuhan tulang dan gigi bayi yang kuat dan sihat

Dalam kandungan bayi akan menyerap semua khasiat daripada ibu hamil untuk tumbesarannya. Jadi amat penting ibu hamil mengambil kalsium yang secukupkan bagi pertumbuhan tulang dan gigi bayi mereka agar kuat dan sihat.

TESTIMONI HEBAT IBU HAMIL DENGAN OSTEMATRIX






Jadi, ibu-ibu pastikan anda mendapat bekalan kalsium yang secukupnya sewaktu hamil. Kebanyakan apa yang berlaku sekarang, nenek cepat bongkok berbanding datuk lelaki.Agak2 kenapa?Sebab nenek menggunakan lebih kalsium yalah sebab orang perempuan yang mengandungkan. Anak baru dua gigi dah cabut 4 batang.Agak-agak kalau hamil 4 orang berapa tinggal gigi?Sebab itu kalsium sangat penting bukan sahaja untuk mencegah sakit belakang tetapi juga untuk mengelakkan berlakunya penyakit osteporosis dan gigi rosak.

Dapatkan Ostematrix/kalsium anda sekarang, dengan hubungi yati di talian 013 222 1663. Atau ibu-ibu boleh membuat pembelian dengan sendiri. Klik sahaja gambar Esell di bawah.




Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:-

FB:Haryati Mat Yasim
Fanpage:Haryati to U shoppe
Email:haryati.yasim@gmail.com
sms / whatsapp :0132221663
ID No :909121

No comments:

Post a Comment