Sunday 19 May 2013

Rambut Gugur;Atasi Dengan Vitamin Shaklee

Perawatan rambut sama pentingnya dengan rawatan kulit. Keindahan rambut mencerminkan kesihatan seseorang. Apabila kusam, tidak bercahaya dan hujungnya bercabang ini menandakan rambut tidak sihat. Masalah rambut disebabkan pola pemakanan yang kurang baik, ketidakseimbangan hormon atau rawatan rambut kurang sesuai.
Rambut gugur adalah perkara yang normal terutamanya lelaki yang dah berusia dan ibu yang selepas bersalin ketika baby dalam usia 3-5bulan.Yang jadi tidak normal dan perlu dirisaukan apabila masalah keguguran rambut menjadi berlebihan dan menyebabkan rambut menipis dan botak.

Banyak faktor-faktor yang menyebabkan berlakunya keguguran rambut. Antaranya ialah:-

Demam yang teruk
Selepas mengalami demam yang teruk biasanya seseorang akan mendapati rambutnya mengalami keguguran yang agak serius. Namun ia akan kembali normal.

Penurunan Estrogen mendadak selepas bersalin
Kandungan estrogen yang tinggi semasa hamil menyebabkan pembentukan kulit kepala yang sihat sejurusnya menyebabkan pertumbuhan rambut yang sihat dah kuat.Tetapi sebaik sahaja bersalin penurunan kadar estrogen secara mendadak menyebabkan akar rambut longgar dan mudah gugur.

Pengambilan makanan harian yang tidak seimbang
Rambut memerlukan bekalan nutrient dan air yang cukup untuk kekal subur. Pengambilan diet dengan makanan proses menyebabkan badan kita sukar untuk menerima nutrient yang cukup untuk berfungsi. Otak akan menghantar gelombang untuk mengambil nutrient dari rambut kerana rambut secara amnya tidak mempunyai fungsi penting dalam meneruskan aktiviti harian. Kerana kekurangan nutrien seperti zinc, zat besi, protien dan lain-lain menyebabkan rambut kusam dan akhirnya gugur.

Stress atau Tekanan
Gangguan emosi dan stress selalu dihadapi oleh orang yang tidak dapat menghadapi tekanan hidup, sentiasa risau memikirkan masalah samada di rumah atau di tempat kerja, mempunyai konflik hidup yang tidak pernah selesai. Mereka ini mudah keguguran rambut yang terlalu banyak.

Ini disebabkan apabila mereka stress, semua otot di kulit kepala dan leher menjadi mengecut (spasm), seterusnya menyebabkan peredaran darah ke kulit kepala terganggu dan akhirnya folikel tidak mendapat bekalan nutrien dan oksigen yang cukup.

Untuk mengelakkannya, urutan kepala yang sesuai akan mengurangkan ketegangan otot-otot itu seterusnya akan melancarkan peredaran darah ke kulit kepala.

Pengambilan  B-complex juga boleh mengurangkan stress yang di alami. 

Bahan kimia dalam produk rambut
Kebanyakan syampu di pasaran mengandungi bahan kimia merbahaya yang merosakkan rambut. Macam-macam iklan yang kononnya nak luruskan lambut, lebatkan rambut, atasi rambut gugur dan produk ini dijual dengan harga yang murah. Hakikatnya, produk2 ini mengandungi bahan kimia yang akan membuatkan rambut kita semakin rosak.

Ubat-ubatan (herbal atau moden)
Ada beberapa antibiotic (ubatan moden) dan ubatan herbal boleh menyebabkan keguguran rambut. Kadang kala ubat-ubatan ini (herbal dan moden) kononnya boleh digunakan untuk mengubati jerawat jeragat dan parut. Ubat moden yang digunakan untuk merawat kenser boleh menyebabkan keguguran rambut yang sementara.

Kekurangan protein
Pengambilan protein yang tidak mencukupi dan pemakanan yang tidak seimbang menyebabkan rambut mengalami masalah. Ini kerana rambut dibina oleh protein.

Produk shaklee juga mempunyai vitamin-vitamin semulajadi untuk penjagaan rambut yang baik. Untuk memastikan rambut yang sihat, pemakanan yang seimbang adalah perlu. Makanan untuk rambut yang sihat adalah makanan yang kaya dengan Protein, Vitamin B Complex, Zink dan Vitamin C. Dan jika mengamalkan supplemen, pengambilan vitamin-vitamin di atas dan multivitamin akan membantu menghasilkan rambut yang sihat. Namun, pengambilan vitamin haruslah konsisten selama sekurang kurangnya 90 hari kerana sel dlm tubuh hidup antara 90 hingga 120hari. maka perlu masa utk sel menerima dan menyerap dgn baik semua vitamin yg kita ambil.

Vitamin Untuk Masalah Rambut

3.B Complex
6.Set penjagaan rambut (Hair Care) Pro Sante Shaklee

Banyaknya!!...jangan risau, jika anda mempunyai mempunyai kekangan budget, untuk membeli semua di atas, anda boleh mendapatkan vitamin asas sahaja. Hubungi saya untuk tahu yang mana sesuai untuk masalah anda. Insyaallah saya akan tolong selagi mampu dan sesuai dengan budget anda.

Jangan ambil mudah dengan masalah keguguran rambut yang serius. Tidak sempurna kewanitaan itu jika rambut ibarat hidup segan mati tak mahu. Rambut mahkota wanita begitu juga dengan lelaki! Manjakan rambut kita dengan vitamin terbaik, semulajadi dan halal bersih.

Sekiranya anda berminat dengan vitamin shaklee yang bermutu tinggi ini bolehla hubungi saya, pengedar sah shaklee anda melalui:- 

FB:Haryati Mat Yasim 
Fanpage:Haryati to U shoppe 
Email:haryati.yasim@gmail.com 
sms / whatsapp :0132221663 
ID No :909121

No comments:

Post a Comment